Jag håller på att renovera större delen av huset och börjar inse att mitt framtida elbehov troligen är större än det som man räknade med på 60-talet när huset byggdes. Jag skulle därför vilja dra fram en ny matning och dela upp det som idag är en grupp på två grupper. Mitt problem är att det redan nu är ganska trångt i de berörda kopplingsdosorna. Jag funderar därför på om jag kan dra fram en matning på vinden och sätta en kopplingsdosa där som delar ut matningen till de berörda dosorna. Placeringen av kopplingsdosan på vinden kommer att bli hyfsat logisk då den kommer att hamna bredvid en frånluftsfläkt som också ska få ström från dosan.

Är det ens tillåtet att tänka på en sådan här lösning?
 
Mikael_L
Det är helt OK att dra upp en trefasgrupp och dela upp den i tre enfasgrupper.

Några saker att tänka på:
* Uppdelningen bör (nästan ska) ske i första dosan.
* Man ska vara väldigt noggrann vid inkopplingen i både central och första dosan, att alla anslutningar blir bättre än bäst, särskilt gäller det nollan.
* De tre faserna måste komma från de tre olika faserna i systemet och måste vara helt tydligt en trefasgrupp, dvs tre säkringar i lodrät rad på en porslinssäkringscentral eller tre säkringar i följd (och helst i samband med övriga trefasgrupper) i en normcentral.
* Blanda ej enfas och tvåfas eller trefaslaster på denna trefasgrupp - kör endast enfaslaster.
* Märk upp att det finns enfaslaster på uppdelad trefasmatning.

Så här kan man t.ex. skriva på gruppschemat:
flerfasiga-matningar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Hmm, du glömde nämna att det är lämpligt med en 3-polig säkring till gruppen! :)
 
Mikael_L
Inte fullt så nödvändigt ifall det är tre rena enfasgrupper som splittas upp ifrån en trefasgrupp.

Bra med trepolig säkring, men inte tvunget.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bra punkter och exempel i #2, du nafsar snart Bo i hasorna, :)
 
Mikael_L
Nädu, jag är bara Bo's (och kanske din också) lärjunge ... ;)
 
Jaså, du har fler inlägg så jag har lärt mig av dig ... :wow:

Men vad är det för speciellt med trefasgrupper som motiverar denna formulering på gruppförteckningen?

För det andra, då det är en (1) grupp så är det ju bra om gruppförteckningen beskriver någorlunda lika användningsområden för denna grupp. Vad blir det här på gruppförteckningen - ventilationsfläkt + uttag vardagsrum?? I och för sig inte fel, men ser bara konstigt ut.
 
Tack för alla svaren så här långt.

Jag kan förtydliga att jag inte hade tänkt att dra flera faser till samma kopplingsdosa utan jag har tomma rör som går från centralen i källaren och upp på vinden som jag kan använda. Problemet jag har är att jag i renoveringen har fyllt de berörda kopplingsdosorna med ett antal trappkopplingar, fönsterbelysningar osv så de börjar bli ganska trånga. Det kanske går att klämma in en vidarefördelning av matningen men det känns onödigt trångt. Därför tänkte jag att man borde kunna sätta en kopplingsdosa bredvid frånluftsfläkten på vinden eftersom den ändå behöver ström och därifrån grena ut matningen till de behövande kopplingsdosorna.

Jag har sett ett par trådar här på BH där man säger att det är fel med kopplingsdosor på vinden då de ska vara "tillgängliga". Men om man antingen sätter dosan synligt på vinden eller sätter den i en liten låda med ett isolerat lock som är väl synligt borde det väl inte vara något större problem? Speciellt inte om man dessutom skriver in det i gruppschemat.
 
Redigerat:
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Men vad är det för speciellt med trefasgrupper som motiverar denna formulering på gruppförteckningen?

För det andra, då det är en (1) grupp så är det ju bra om gruppförteckningen beskriver någorlunda lika användningsområden för denna grupp. Vad blir det här på gruppförteckningen - ventilationsfläkt + uttag vardagsrum?? I och för sig inte fel, men ser bara konstigt ut.
Jaa du. Jag vet inte alls. Jag är inte skyldig till detta och har noll koll på hur det är gjort eller kopplat eller vilka grupper som försörjs flerfasigt i samma kanalisation. Inte ens om det är tvåfasigt eller trefasigt eller om det gäller på flera ställen eller endast ett.


Det enda jag vet är att det var i en hyfsat gammal lägenhet som ROT-renoverades och i samband med detta så utökades elen rejält, så det var i samband med detta som dessa "genvägar" togs.
Jag såg bara gruppförteckningen av en slump och brände av en bild då jag tyckte detta var ett belysande exempel på hur man kan utföra den där märkningen som så ofta talas om här.
 
Men tänka sig, du har en hel vind att dra rör i, varför inte dra fram flera rör och mata enfas.
Med lite grävande i isoleringen kanske du kan koppla in rören direkt i berörda dosor.

Jag tycker det har gått lite hysteri i uppdelade trefasgrupper. Det tar man till i nödfall.

Protte
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Rätt, enfasgrupper i första hand!

Det hänger på hur många tomrör som finns mellan källare och vind. Det befintliga röret kan väl användas till halva den grupp som ska splittas, medan den andra halvan får sin matning från vinden (om inte detta rör, som nämnts, kan ta en sväng ned för att eliminera en dosa på vinden).

Fläkten kan väl få sin egen gruppledning?

Det blir alltså en kopplingsdosa per grupp på vinden. En gemensam kopplingsdosa bör endast användas för trefasgrupper, och en trefasgrupp är främst aktuell om det blir snålt med rör mellan källare och vind.

Det är korrekt att kopplingsdosor alltid ska vara åtkomliga. En dosa på en vind får man väl anta är åtkomlig, eller vad säger ni andra? Bara kan slipper kräla i sågspån.

Ang formuleringen om flera faser på gruppförteckningen, då det är en gammal lägenhet kan man misstänka att det handlar om flera grupper i samma rör, inte faser. Jag kan inte tolka denna text, dvs jag begriper inte vad jag ska göra med den, eller jo, att använda huvudbrytaren för frånskiljning, inga enskilda säkringar...
 
Skulle tro formuleringen rör flera grupper i samma kabelkanal som man sett i en del lägenheter, denna kanal är även användbar som kopplingsdosa. För gemene man är den oavsett helt obegriplig.
 
Mikael_L
Ja ni har rätt. Det är inte lätt att inse vad som avses med den texten. Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på den.

Men fördelen med att den obegripliga texten finns där är i alla fall att en elektriker åtminstone inser att det finns något att "se upp med".
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Är en grupp per kopplingsdosa standard idag?
Vårt hus är från -62 så varje grupp försörjer flera kopplingsdosor, främst genom att de sys vidare från dosa till dosa. Den "värsta" gruppen är väl sydd i 4-5 steg innan den tar slut. I en del andra fall (som den grupp jag ska dela) så delas matningen ut i den första dosan i ett stjärnnät.

Den aktuella gruppen som jag tänkte dela upp försörjer idag två sovrum, en hall, ett badrum samt utebelysning. Eftersom jag i samband med renoveringen installerar både elektrisk handdukstork samt en frånluftsfläkt så känns det som att jag kommer att överbelasta den gruppen. Min tanke har varit att dela upp gruppen på hälften men det kanske vore en bättre lösning att dra helt egna matningar till badrummet, utebelysningen och fläkten? I så fall löser det ju mitt problem med att jag inte har plats att "sy vidare" i de kopplingsdosorna, men å andra sidan så ryker hälften av mina bra-att-ha-rör. :confused:
 
Just den texten är ju mycket kryptisk och i princip kan den betyda både en delad 2-3-fasgrupp som att det rör sig om flera grupper i tex något kanalsystem som Slugge och Bo nämner eller något annat. Däremot är det ju precis som de andra punkterna och exemplen i #2 bra och rimligt med en markering av att uppdelade grupper förekommer. Och följer man den listan är det ju heller inte några problem att utnyttja möjligheten om det är smidigare, finns ingen anledning att inte göra det, så negativ behöver man inte vara.

En vanlig gammal text för fallet brukar vara: "I anläggningen förekommer enpolig anslutning till flerpolig gruppledning, vid arbete bryt samtliga faser. Gäller grupp aa, bb, cc, ..."
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.