Hej,

Någon som vet var kopplingsdosorna finns på Älvsbyhus Tor? Enplan från 2008. Börjar misstänka att de ligger i isoleringen i taket, kan det vara så illa? Isf. blir man ju tvungen att riva upp spånskivorna på vinden för att komma åt...

mvh.
Daniel
 
Har du plastfoder runt dörrarna så kan det vara kopplat bakom dom, en del HSB-hus har det, i bland sitter det en knippe dosor under en lucka ovanför innerdörrarna som tapeserats över. Finns en tråd här som visar hur det ser ut, men kan inte hitta den just nu, men andra kan nog få fram den.
 

Bästa svaret

Om du inte hittar några kopplingsdosor har de säkert använt takdosorna att koppla i.
 
Müssli Müssli skrev:
har de säkert använt takdosorna att koppla i.
Bommade lite på det, finns hus med bara takdosor och inga i väggarna
 
Troligen takdosor, lossa lamputtaget och kolla. Skulle säga att nästan all modern installation i privatbostäder utgår från takdosor och sällan gammeldags kopplingsdosor på vägg.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Skulle säga att nästan all modern installation i privatbostäder utgår från takdosor och sällan gammeldags kopplingsdosor på vägg.
Jag kör alltid med kopplingsdosor och vet fler firmor som gör samma. Att det skulle vara "gammeldags" håller jag inte med om.
 
Kolla huspärmen
Där finns elritningen och då ser du att takdosorna används som kopplingsdosor precis som skrivits innan
 
Redigerat:
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag kör alltid med kopplingsdosor och vet fler firmor som gör samma. Att det skulle vara "gammeldags" håller jag inte med om.
Okej, vad vinner du på de extra doslocken? Antar att du ändå har takdosor o taket? Jag använder kopplingsdosor i vägg i undantagsfall, t.ex.om det behövs extra kopplingsutrymme för badrum/balkong eller liknande
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Okej, vad vinner du på de extra doslocken? Antar att du ändå har takdosor o taket? Jag använder kopplingsdosor i vägg i undantagsfall, t.ex.om det behövs extra kopplingsutrymme för badrum/balkong eller liknande
Jag tycker det blir för få kopplingspunkter med takdosor men mycket går nog på gammal vana. Många vill dessutom ha spotlights (även om det verkar väljas bort mer och mer) och skippa takuttag helt.
Jag kopplar i takdosor också, speciellt om det ska vara lamputtag på väggen i samma rum. Om kunden inte vill ha kopplingsdosor på väggarna skippar jag dem naturligtvis men det har jag inte stött på än.
 
Absolut kan man behöva klämma in väggdosa då och då för att få in ett drivdon eller liknande, dock har jag flera gånger varit med om kunder som vill ha så lite synligt som möjligt och varje extra doslock blir en strid:)

Har även gått på en hel del lägenhetsbyggnationer där man helst ska hinna 4-5 lägenheter per dag, då blir det takdosa i varje rum och allt kopplat dit, kan tänka mig att det är liknande med älvsbyhus :)
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
alm82 Andreas La Motte skrev:
Absolut kan man behöva klämma in väggdosa då och då för att få in ett drivdon eller liknande, dock har jag flera gånger varit med om kunder som vill ha så lite synligt som möjligt och varje extra doslock blir en strid:)

Har även gått på en hel del lägenhetsbyggnationer där man helst ska hinna 4-5 lägenheter per dag, då blir det takdosa i varje rum och allt kopplat dit, kan tänka mig att det är liknande med älvsbyhus :)
Det är nog bara olika sätt att installera. Hemma finns det inga kopplingsdosor och jag blir lika irriterad varje gång jag ska tråda om något eller stoppa in en puck... Visst har du en poäng att man slipper doslock på väggarna, vissa kanske tycker det är fult. :)
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Tackar, var mycket riktigt i taket!
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.