Hej alla. Har plockad isär gammaldags kopplingsbox för element och blev lite förvirrad. Vem kan hjälpa förstå den?
 
Gärna en bild tack.

Man drog sällan nolla till en 3fas element slinga.
Nu för tiden gör man såklart det då 5delare är billigare än 4ledare.
 
så hur kopplar jag element då? och vilket ska jag köpa? 400 v anar jag
 
  • Elanslutningar med flera faktorer och terminer i en öppen kopplingsdosa, möjlig installation för element, otydliga anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och fråga till - är det ok om man kopplar 400 fas+fas+jord
 
D drnemo skrev:
så hur kopplar jag element då? och vilket ska jag köpa? 400 v anar jag
Vad har du mätt fram? För inte fan kopplar du efter vad du tror det är.. färger är roliga i pennlådan, som kabel skall den mätas.
 
Med element för 400V ska man koppla 2 fas och jord vilket är det vanligaste. Däremot får man inte ha det som på din bild med enkelisolerade trådar utanför dosan.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Ser ut som att du har en 400V elementslinga. Är du inte behörig elektriker kontaktar du en sådan för hjälp.

Lös FK kabel bakom trälist/sockel är ej godkänt. Kolla om den går att byta när du ändå har listen eller sockeln borttagen.
 
De tejpade nakna ledarna behöver en närmare koll, det ser inte bra ut. Varför dubbla skyddsledare?

Det är också ovanligt med endast två strömförande ledare i en slinga för elvärme. Det behöver också kollas upp varför det ser ut så och vilken spänning som finns där.

Man behöver också kontrollera mot säkringarna i elcentralen ifall det effektmässigt får plats med ett element till, och si fall vilken högsta effekt på element man kan köpa. Även om det är en anslutningsdosa på bild så kan senare ändringar ha gjorts som gör gruppen "full".

För övrigt är det inga konstigheter här. Men det finns som sagt några saker att bedöma vad som är rätt o fel. Om du är minsta osäker på detta så bör du anlita en elfirma.
 
Jag kopplar det mesta själv, men det där skulle jag vara lite skeptisk till att rota i. De dubbla jordkablarna som går silvertejpade mot ett vp-rör, det är inte normalt.

Du ska absolut inte börja chanskoppla i det där. Om du tänker fortsätta göra det här själv så får du se till att göra en ordentlig beskrivning av hur det ser ut, hur det sett ut tidigare, och vad du vill göra. Du kommer även behöva leta upp var de där silvertejpade ledarna tar vägen.

Jag rekommenderar en elektriker till det här.
 
tommib
Den extra gulgröna gör mig väldigt misstänksam. Är det någon som tagit ut jord till något härifrån?

Bilder på hela kopplingen skulle vara bra, dvs även vart de där nakna ledarna tar vägen. De bör demonteras snarast ändå eftersom de inte får vara där.

Är du minsta osäker/obekväm, ta in en elektriker.
 
Tack till alla för svar.
 
Vill se andra ändan på det tejpade gänget!:geek:
 
Det tejpade gänget går i lådan och där delar sig till två el uttag 230 v. Vilket helvete ... fick jag med hus ... kanske behöver anlita elfirma för arr fixa det här 8(
 
Lägg upp bilder på även "lådan" med uppdelning.

Om de går till uttag så måste det ju vara enfas 230V även till elementet, såvida det inte dyker upp en nolla från något annat håll.

Hur säker är du på att det är 230V i uttagen? Hela kopplingen ser ju ut som hempul av riktigt dålig kvalitet. Det kan ju vara någon som inte vet att det kan vara 400V till element som hempulat dit två nya uttag.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Jag brukar ju orera om färger och deras pålitlighet men kombinationen brun/svart/gulgrön skulle få mig att dra öronen åt mig och kontrollmäta uttagen innan något kopplas in.

Iofs skulle hela utförandet få mig sugen på att riva ut allt som föregående ägare rört, eller åtminstone detaljkontrollera det.

EDIT: Hittade den andra tråden. Om det är som Bo säger att elementen matas med tre faser så är det definitivt felkopplat. Du bör kontakta elektriker snarast. Koppla ur eluttagen så länge. Egentligen kan du ta ut säkringarna för elvärmen helt, de lär väl knappast behövas i dagens läge.
 
Redigerat:
  • Gilla
drnemo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.