Hej !

Jag behöver hjälp med vad jag behöver och hur jag kopplar ihop 2 slingor med LED dioder och vad jag behöver för att kunna driva dem från ett vanligt 220 uttag.

Dioderna har följande speccs:

Drivspänning 2,8 - 3,4 V
Ström 20 mA
Styrka 8000 mcd

Vad jag har är 28 Dioder som skall fördelas i 2 slingor om 14st/slinga.
Varje slinga kommer bli Ca 7 meter lång och MÅSTE matas från samma källa.
Källan är en fjärr-strömbrytare som styrs av ett trådlöst skymningsrelä.

Tacksam för alla svar ! :)


/momin
 
Ska du tillverka slingorna själv eller är de färdigtillverkade och redan ihopkopplade på något vis?

14 dioder i serie ger 14*2,8 ... 14*3,4 = 39,2...47,6V. Det blir såpass höga spänningar att man får nog börja tänka på elsäkerheten där.

Om du kan dela upp det i kortare slingor (elektriskt sett) så blir det enklare. Om du t.ex. delar slingorna i flera delar med tre dioder i varje så får du:
2,8V*3 = 8,4V
3,4V*3 = 10,2V
Om du skaffar en vanlig nätadapter som ger 12V likspänning så kan du mata ett "trepack" av dioder i serie om du också kopplar in ett motstånd på 150 ohm i serie.

"Trepack" av dioder går tyvärr inte jämnt ut i 14. Välj på att koppla in en 15:e diod gömd så att den inte syns, eller seriekoppla bara två dioder på den sista "gruppen", då blir närmaste standardmotstånd ca 330 ohm. Eftersom motståndsvärdena är avrundade till standardvärden så blir det pyttelite skillnad i ljusstyrka på de sista två dioderna, så jag rekomenderar dig att istället köra 2*15=30 dioder och eventuellt gömma de två sista ifall de inte passar snyggt.


Tänk på att dioder som drar 20mA är sådana som används för t.ex. "ström påslagen"-indikering eller liknande. De är egentligen INTE tänkta till belysning, och ger inte sådär jättestarkt ljus.


Du skulle också kunna fundera på att hela bygget kommer bara dra 2,4W ström plus förlusten i nätadaptern/väggvårtan.

Skymningsreläet och fjärrströmbrytaren lär tillsammans dra mer per ett dygn än vad det kostar att låta dioderna lysa dygnet runt. Dioder för 20mA lär också hålla i många år. Om det inte gör nån direkt skada att de lyser dygnet runt så är det nog både enklast och billigast att de lyser dygnet runt. I dagsljus kommer 20mA-dioder knappt att märkas att de är tända om man inte tittar direkt mot dem.
 
Det finns gott om nätaggregat som ger 48 V DC och ännu fler som ger 24 V DC, vilket tillåter längre serieslingor. Titta också hemma i skrotlådan om du inte har några laptopladdare, mobilladdare eller andra små nätadapters som kan användas.

Vad du alltså behöver ha för säkerhetens skulle är en nätansluten drivkälla som tål den miljö den ska befinna sig i.
 
Bugar och bockar för informationen från er båda ! :)


/momin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.