Fibern har anlänt och med den måste kabel dras kors och tvärs i huset (tidigare kom ADSL in nära TV och pga jag visste om att fibern var på G strax efter vi flyttat in har jag väntat med att göra nåt).

Jag får in fiben på källarvåning, tänkt där att bygga ett litet skåp för patchpanel, router och switch samt IP->telefon-adapter. Har 2st 20mm rör till vinden, 1 st till övervåning och 1 20mm till nedervåning och ett 16mm till en skrubb på nedervåning där jag tänkt sätta in en trådlös accesspunkt. Jag räknar med att jag har plats för ca 10-12st CAT5e och ungefär lika många portar. TV, IPtelefoni och ev något uttag tänkte jag gå på med utanför brandväggen (direkt i fibermodemet). Övriga går via brandvägg/router/switch som sitter på samma ställe som fibermodem.

Rören går ganska många böjar, så jag fick kasta in handduken med flera CAT6 i samma rör och prioriterar CAT5e som jag får in 2-3st i samma rör. Ev (om det är motiverat) kan jag dra EN (1) CAT6 till vinden, om man i framtiden ser att det är bättre med att sätta en switch på övervåning istället för att allt går via switch i källare men via cat5e.

Röret som mynnar på övervåning kommer i väggen mellan barnens 2 rum, de får en cat5e var samt en gammaldags telefonledning.

Planen är att via vinden fördela ut telefon och cat5e till de andra två rummen på övervåningen samt en trådlös accesspunkt. Det övre vardagsrummet behöver få 2st kablar till ett rum med TV, ett dedikerat för IPTV och ett för media.

I källaren kommer jag dra enkelt och utanpåliggande CAT6 till ett ställe jag kan ställa NAS och ev nån server etc.

Nedervåning har jag matsal, vardagsrum och kök samt ett litet utrymme som idag har en arbetshörna. Jag räknar med att det räcker om jag har uttag i kök, vardagsrum (2st, media och IPTV) och arbetshörna (1st). Dit kan jag komma hyfsat enkelt. Övrigt behov måste jag ändå gå via källare och golv och det får jag lösa vart eftersom isåfall.

Jag funderar på hur göra med kablarna som går upp på vinden. På vinden kan man knappt stå rak. Att dra snygga rör som mynnar ut i rätt rum kommer inte vara lätt. Min tanke är att gå upp till en liten minipatchpanel på vinden, och därifrån "fuldra" ned till de ställen där det behövs, att via kattvindar och garderober lägga "lös" spikad kabel (eller i fyrkantig kanal). Huset är 100 år gammalt, så några lister som man kan dra bakom finns inte.

Fråga 1) är det vettigt att lägga upp det på detta sätt, med en patchpanel på vinden, och sen lösa behovet på övervåningen efter hand och lägga lös kabel och koppla in sig på patchpanelen efter hand... Eller ska man helst låta kabeln gå oskarvad från källare till uttag? Jag tror jag inte grejjar att dra det så nämligen... Man kan iofs låta det ligga massor av extrakabel på vinden, men jag kan inte koppla detta allt på en gång, och vill ju ha flera CAT5 i varje rör, så det blir mycket lös kabel att ligga löst på vinden och vänta...

Jag vill även ha "gammaldags" telefon på ett antal ställen. Endel rekommenderar ju att koppla dessa i patchpanel, men jag har en "minivariant" (pga platsbrist) så jag kommer inte ha utrymme att koppla allt där med en kontakt per telefonuttag. Vill därav ha något mycket platsbesparande sätt att koppla telefonin utan att det blir alltför mycket kråkbo. Endel uttag kan jag iofs lösa på gammalt sätt att det går från uttag till uttag och inte som ett stjärnnät...

Så...

Fråga 2) Vad är bästa sättet att snyggt koppla telefon? Finns någon bra "koppligslåda" för detta med slitsplintar?

Pga det är ett gammalt hus så får man ju kompromissa lite. Mitt dataanvändande är inte enormt avancerat, men det känns ändå vettigt att lägga lite kraft på detta mot att ha lösa kablar liggande här och var, eller köra på insabilt WiFi för allt...
 
Hur många telefoner ska du ha och hur ofta tänker du koppla om dem? Den oslagbart mest kompakta lösningen är att parallellkoppla telefonerna och använda en "sockerbit" som kopplingspunkt.
Det är definitivt inte den smidigaste lösningen men kompakt blir det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.