I sommarstugan byggd tidigt 70-tal används svart slang märkt ALINGSÅS PEVETÉNRÖR PEL 20x1.9 för det mesta av kallvattenledningarna. Som rörkopplingar används nån gammal variant från Vatette (tror jag) med tjocka plasthylsor/insatser.

Vilka rörkopplingar som går att köpa idag rekommenderas för dessa slangar och för ihopkoppling med nya PEM-slangar 20x2.0?

När jag kopplade in diskmaskin i somras använde jag PRK 20 med blå stöd/kompensationshylsor och det är tätt än så länge. Men jag har insett att stödhylsorna nog egentligen för PEM med större tjocklek så frågan är om de gör nån nytta. Dessutom misshandlade jag slangen lite och skulle nog behöva byta den och är rädd att det blir en kaskadeffekt så att jag till slut blir tvungen att byta all slang.

Rörläggaren som skulle göra en förgrening på slang för en ny vattenutkastare försökte nog först använda en Vatettekoppling för PEM som inte höll tätt och fick byta till PRK. Oklart om och vilken sorts stödhylsa han använde till den.

Finns det stödhylsor för 20 mm slang med 18 mm inre diameter som passar till den gamla slangen?
 
  • Svart slang märkt "ALINGSÅS PEVETÉNRÖR PEL 20x1.9" fäst vid trä, använd i kallvattenledningar i en sommarstuga byggd på 70-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och slangar i källartak med olika kopplingar och fästen, samt en böjd del av svart slang och en orangelyster av ett objekt nere i bildens kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vattenkoppling i en sommarstuga från 70-talet med korroderat rör och en plastslang ansluten till en plasthylsa/frånskiljare på en svart yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under köksvasken syns rörledningar med gråa och svarta PVC-rör, flexibla slangar och metallbeslag. Kallvattenledningarna är kopplade till diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart plastslang märkt ALINGSÅS PEVETÉNRÖR PEL 20x1.9 ansluten till kopplingar under ett träbalk i en sommarstuga byggd på 1970-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
O orjanr skrev:
Finns det stödhylsor för 20 mm slang med 18 mm inre diameter som passar till den gamla slangen?
Innerdiametern blir:

1,9+1,9= 3,8mm total godstjocklek
20mm - 3,8 = 16,2mm

Alltså är innerdiametern 16,2mm
 
Krilleman
O orjanr skrev:
I sommarstugan byggd tidigt 70-tal används svart slang märkt ALINGSÅS PEVETÉNRÖR PEL 20x1.9 för det mesta av kallvattenledningarna. Som rörkopplingar används nån gammal variant från Vatette (tror jag) med tjocka plasthylsor/insatser.

Vilka rörkopplingar som går att köpa idag rekommenderas för dessa slangar och för ihopkoppling med nya PEM-slangar 20x2.0?

När jag kopplade in diskmaskin i somras använde jag PRK 20 med blå stöd/kompensationshylsor och det är tätt än så länge. Men jag har insett att stödhylsorna nog egentligen för PEM med större tjocklek så frågan är om de gör nån nytta. Dessutom misshandlade jag slangen lite och skulle nog behöva byta den och är rädd att det blir en kaskadeffekt så att jag till slut blir tvungen att byta all slang.

Rörläggaren som skulle göra en förgrening på slang för en ny vattenutkastare försökte nog först använda en Vatettekoppling för PEM som inte höll tätt och fick byta till PRK. Oklart om och vilken sorts stödhylsa han använde till den.
Detta är en väldigt ovanlig dimension som saknar lämplig koppling enligt dagens standard.

Kör man med PRK-kopplingar i kombination med blå kompressionshylsa PN10 så gör det ingen nytta alls då dimensionen är helt fel. Bättre hade varit att köra röd kompressionshylsa som är för PN6. Men jag ser nu att den röda varianten bara finns från 32mm... 🤔

https://www.imi-hydronic.com/sv-se/product/prk
TA 420 Kompensationshylsa (röd) produkttabell med dimensioner, längder, RSK nr, EAN och artikelnummer för storlekarna 32mm, 40mm, 50mm och 63mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag skulle valt den mest lämpade kopplingen i dagens sortiment (även fast det inte riktigt är 100% rätt) så skulle det vara Vatette kopplingsset 20x2,0-2,3. Dessa passar på valfri 22mm Vatette klämringskoppling.

Då är du bara 0,1mm ifrån typgodkännandet att vara rätt ute...
Bättre dokumenterat går nog inte att få tråkigt nog.

Enligt min åsikt är detta den bästa av alla vägar för din installation.

RSK: 1873804

Monteringsanvisning:
https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633369_Vatette_Plast.pdf

Vatette kopplingsset 20x2,0-2,3 för PEX, PE-RT, PB, PEM-rör, består av klämhylsa och mutter. Visar RSK-nr 1873804, artikelnummer och kopplingsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Uppslag:

Här tycks vara en tysk lösning för detta. Står uttryckligen att de är för reparation av äldre ledningar i plast, både PP och PVC. PolyGebo PP:

Två Gebo-kompressionskopplingar för reparation av plastledningar i PP och PVC, med guldfärgade muttrar och märkning "polygebo PP" och "polygebo PVC".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första i listan verkar vara rätt:

Tabell över storlekar och mått för PolyGebo PP, med artikelnummer, rördiameter, anslutningsgänga, monteringsmått och längd på stödhylsa i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.heiz24.de/gebo-Clamp-connector-Polygebo-PP-A-20-x-19-mm-DN151-2-NEW

Annan firma:

https://www.wolf-online-shop.de/Gebo-Klemmverbinder-PolyGebo-PP-A-20x1-9mm-DN151-2::371704.html
 
  • Gilla
orjanr
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Innerdiametern blir:

1,9+1,9= 3,8mm total godstjocklek
20mm - 3,8 = 16,2mm

Alltså är innerdiametern 16,2mm
Japp, en kompis påpekade detta också. Tänkte fel med 18 mm.
Tack för rättningen!
 
@Krilleman är verkligen PRK med PN10 kompensationshylsa helt fel dimension?
Borde inte den ha diameter 16.0 mm eftersom den väl är tänkt för PEM 20x2.0 som borde ha innerdiameter 16.0 mm. Då är det bara 0.2 mm fel diameter för mina rör.
Jag tyckte den passade rätten bra i mina rör när jag monterade PRK.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krilleman
O orjanr skrev:
@Krilleman är verkligen PRK med PN10 kompensationshylsa helt fel dimension?
Borde inte den ha diameter 16.0 mm eftersom den väl är tänkt för PEM 20x2.0 som borde ha innerdiameter 16.0 mm. Då är det bara 0.2 mm fel diameter för mina rör.
Jag tyckte den passade rätten bra i mina rör när jag monterade PRK.
0,1mm sämre än VA Kopplingsset.

Även fast jag ska erkänna att min ursprungliga huvudräkning var ännu sämre. 😂
 
Krilleman
O orjanr skrev:
Jag hittade kompensationshylsor för 20x1.90 här:
[länk]

skulle de kunna funka bra om de går att få tag på som privatperson?
Spännande jag har aldrig sett den.

Men efter lite sökande verkar lundagrossisten ha den upplagd...

https://lundagrossisten.se/catalogue/a1854194
 
  • Gilla
orjanr
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
0,1mm sämre än VA Kopplingsset.

Även fast jag ska erkänna att min ursprungliga huvudräkning var ännu sämre. 😂
Borde det inte bli samma fel om VA är för 2.0 och PRK är för 2.0?

Tror dessutom att det var just VA som rörläggaren försökte använda först och fick läckage. Men kanske inte just den kopplingen iofs.

Jag tänker att jag nog tar och byter till PEM 20x2.0 den lilla biten som är inne i huset under diskbänken och gör övergången till PEL 20x1.9 i källaren där det inte blir några allvarliga vattenskador om det blir läckage eftersom det är en sorts krypgrund (källare med låg takhöjd) med golvbrunn.
 
  • Gilla
sajjen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.