Skaffade en till diskmaskin och försökte koppla ihop till-vattnet med en T-koppling.

Anslutning från tillvattnet är hane R20 och dismaskinerna Hona R20. Eftersom det inte fanns T-koppling med de storlekarna köpte jag R15 och skruvade på R20 kopplingar samt en Muff från tillvattnet till T-kopplingen. (se foto)

Men då jag satte på vattnet så sprutade det hejvilt. Det verkar som om det är i kopplingen mellan Muffen och Tillvattnet. (Se video)

Jag är inte så kunnig på detta område. Hur ska det tätas däremellan? Eller är lösningen jag gjort dålig? Att trycker blir högt?
 
  • Mässingskopplingar för rörsystem, kulventil och gängade adapterdelar på mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag får inte ihop det, dom delar du visar är inte samma som i videon?
Oavsett, det läcker i skarven där:

VVS-installation med rörkopplingar, röd ventil och en hand med handskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Serfi1 Serfi1 skrev:
Skaffade en till diskmaskin och försökte koppla ihop till-vattnet med en T-koppling.

Anslutning från tillvattnet är hane R20 och dismaskinerna Hona R20. Eftersom det inte fanns T-koppling med de storlekarna köpte jag R15 och skruvade på R20 kopplingar samt en Muff från tillvattnet till T-kopplingen. (se foto)

Men då jag satte på vattnet så sprutade det hejvilt. Det verkar som om det är i kopplingen mellan Muffen och Tillvattnet. (Se video)

Jag är inte så kunnig på detta område. Hur ska det tätas däremellan? Eller är lösningen jag gjort dålig? Att trycker blir högt?
fel 3/4" muff
 
A
du måste ha en med avsats i och gummipackning
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Har T-ballofixen konsika ändar eller slätände?

Konisk ända skall aldrig dras mot packning.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
fel 3/4" muff
Det finns som sagt muffar som tätar med packningar, som inte behöver gängtejp. Följer ibland med disk/tvättmaskinen.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Har T-ballofixen konsika ändar eller slätände?

Konisk ända skall aldrig dras mot packning.
Sant.
(Sen har undertecknad dragit till en i svarven nån gång, men det är överkurs... ;) )
 
A
Fotografen Fotografen skrev:
Det finns som sagt muffar som tätar med packningar, som inte behöver gängtejp. Följer ibland med disk/tvättmaskinen.
jo det har ju TS redan men denna är fel, man skall inte använda gängtape till diskmaskin
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jovisst, men är muffen plan så tätar ju slangen från maskinen mot denna, det är muffen som måste tätas mot t-stycket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman
electroluxaren skrev:
jo det har ju TS redan men denna är fel, man skall inte använda gängtape till diskmaskin
Absolut inte till maskinens lekande plastmutter.

Men nu har ju TS en vanlig muff som måste gängtätas.

Metalliska rördelar på en mörk bakgrund, en del markerad med grön cirkel. Anslutningar och gängor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Serfi1 och 1 till
  • Laddar…
A
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut inte till maskinens lekande plastmutter.

Men nu har ju TS en vanlig muff som måste gängtätas.

[bild]
nej för den skall täta med packning mot avstängningen och därför är det fel muff
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi ser ju inte riktigt hur ytan mot slangen ser ut, men den måste som sagt vara plan.
 
electroluxaren skrev:
fel 3/4" muff
Det måste väl vara 3/4 R20 annars funkar det inte?
 
Serfi1 Serfi1 skrev:
Det måste väl vara 3/4 R20 annars funkar det inte?
Jo, men ytan mot slangkopplingen måste vara plan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.