Jag bytte idag ut min gamla ejektorpump till en djupvattenpump. Hade allt för bytet hemma, trode jag.....

Jag tänkte återanvända den gamla PEM 32 slangen och hade skaffat Beulco 66 kopplingar för detta. När jag ska montera kopplingarna visar det sig att det inte var en PEM 32/3 slang jag hade, utan min är 32/4,6 samt heter PEL, och trots försök att utvidga slangen med kona så finns det ingen chans för mig att få på den över inre stödhylsan på Beulco kopplingen. Jag var tvungen att få igång vattnet så jag satte dit ett par nya PRK kopplingar i stället.

Jag hade föredragit Beulco 66 kopplingar eftersom pumpen hänger i slangen och även rycker till en del när den slår av. Det är en Grundfors Sqe 2-70 med mjukstart, men stoppet blir abrupt.

Nu till min fråga. Funkar PRK kopplingar till PEL 32/4,6? Och duger de till att ha pumpen hängandes i? Om inte vad ska jag annars ha för kopplingar till denna slang? Ejektorn satt med PRK kopplingar och även den ryckte en del vid star. Men hängde primärt i en rostfri tråd samt hade inget vridmoment vid star/stopp.

Kan jag låta det vara som det är, eller bör jag byta kopplingar eller slang innan det lossnar?
 
Krilleman
Är du helt säker på att din PEL är 32x4,6?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Är du helt säker på att din PEL är 32x4,6?
Mäter jag den så får jag det till 32x5, men det står 32x4,6 på den.

Metallstång med texten "32/4,6–10 atö" på en bakgrund av gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Vatette Plast har ju en koppling som har RSK 1873811. Men den är klassad som 32x4,4-4,5.

Dock är den inte klassad för PEL. Värt att notera. Men det är nog det närmaste du kommer med inbyggd stödhylsa som går dit.

Ska det vara helt korrekt från Vatettes sida så ska du ha Vatette PE. Dock skär denna koppling in i slangen på fler ställen än en PRK-koppling. Tre "hullingar" har den om jag inte minns fel.

Bild på Vatette Plast och Vatette PE rörkopplingar med tekniska specifikationer för PEX, PE-RT, PEM, PB och multilayer-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:
Där har Vatette garderat sig, och jag hittar ingen stödhylsa som passar din slang.

 
  • Skärmbild av Vatette kopplingsinstruktioner för PEM-, PEL- och PEH-rör, med bilder på kopplingar och en monteringsillustration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Stort tack Krilleman. Man upphör inte att förvåna sig vilken kunskap och hjälp man får ta del av på detta forum.

Innan jag hissar upp pumpen för att byta, PRK är godkänd för PEL slang. Vore det förkastligt att avstå från att hissa upp pumpen och byta från nuvarande PRK till Beulco?
 
Fick hem de korrekta Beulco kopplingarna i morse. Passar som en smeck på/i slangen. Tack för att du hittade dem Krilleman. Får förhoppningsvis hem bussningar med posten idag, så jag kan hissa upp pumpen från 60m djup och byta kopplingar i helgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.