Jag behöver montera en ny vattenmätarkonsol och stuva om lite med inkommande vatten. Det visar sig att rören är kopparrör med Dy 36 mm. Jag hittar inga uppenbara kopplingar i vatettets sortiment för att ansluta mot röret.

Hur skulle en rörmokare gjort? Löda in en 35 mm rörstump?
 
Var i samma situation och dessutom på inkommande så hastigheten var kritiskt så det blev en Vatette Förminskning 42 mm x 36 mm och sedan övergång till lämplig dimension (rsk 1945385)
 
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Tack! Det var en fiffig lösning.
Minns du hur det gjordes med stödhylsor till 36 mm kopparrör? Jag vet inte om jag kan bedöma rörets hårdhet såtillvida att jag vågar vara utan hylsa på inkommande vatten.
 
Krilleman
A Anders243 skrev:
Tack! Det var en fiffig lösning.
Minns du hur det gjordes med stödhylsor till 36 mm kopparrör? Jag vet inte om jag kan bedöma rörets hårdhet såtillvida att jag vågar vara utan hylsa på inkommande vatten.
VA Förminskning 42x36 är ju standard för att komma förbi den äldre dimensionen, precis som @myrstack skriver ovan. 👍

Men jag har aldrig sett en stödhylsa tillverkas för 36mm dock.
Finns det ens?

Hur ser din befintliga installation ut?
 
A Anders243 skrev:
Tack! Det var en fiffig lösning.
Minns du hur det gjordes med stödhylsor till 36 mm kopparrör? Jag vet inte om jag kan bedöma rörets hårdhet såtillvida att jag vågar vara utan hylsa på inkommande vatten.
jag varken hittade en stödhylsa i någon tillverkares sortiment eller kände att det behövdes när jag sen gjorde jobbet. Det var både hårt och tjockt gods på inkommande så jag körde utan.
 
Krilleman Krilleman skrev:
VA Förminskning 42x36 är ju standard för att komma förbi den äldre dimensionen, precis som @myrstack skriver ovan. 👍

Men jag har aldrig sett en stödhylsa tillverkas för 36mm dock.
Finns det ens?

Hur ser din befintliga installation ut?
Inkommande rör från gatan ser ut att vara G32 invändig gänga. (från höger i bilden nedan)
Närbild av en gammal, oxiderad rörkoppling med invändig gänga och metallförstukningar, ansluten till ett annat rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag ska ordna med bytet själv så tänkte jag ha en 32x25 eller liknande bussning där för att gå mot en kulventil och sedan till en vattenmätarkonsol jag fick av lokala VA-bolaget. Därefter ytterligare en kulventil samt sedan en T-koppling med en pluggad port, för att sedan gå in i en vatette vattenfelsbrytare och slutligen ansluta till det undre röret i nedanstående bild. Det är främst detta rör som vållar problem med kopplingar.

Närbild på ett kopparrör med en metallkoppling och en mässingsmutter, i ett hemrenoveringsprojekt som involverar rörmokeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer då också att kapa detta rör för att få plats med vattenfelsbrytaren. Tror ni att det behövs stödhylsa där?
Om inte, så tror jag att jag kan se en lösning på det hela som är rimlig...

(Jag hoppas egentligen att jag inte behöver göra något av detta om en rörfirma jag tidigare använt vill åta sig jobbet för rimliga pengar... men jag är fortfarande intresserad av att veta hur man ska fixa det bäst ifall att det trots allt behövs göras själv...)
 
Redigerat:
Nu fick jag information att rörmokaren ville ha 20k efter rot för att byta konsolen, 2 st kulventiler samt installera en vatette vattenfelsbrytare. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om der är ett rån eller inte. Rördelarna och vattenfelsbrytare kan jag få för ca 12k (tror jag).. men jag kanske missar något....
 
Krilleman
Svårt att hjälpa dig med materialval då vi inte vet vilken konsol du har tänkt montera och hur installationen som helhet ser ut.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Svårt att hjälpa dig med materialval då vi inte vet vilken konsol du har tänkt montera och hur installationen som helhet ser ut.
Jo det förstår jag. Jag ska försöka ordna en ordentlig bild. Tyvärr är det lite pyssel då det är en del saker ivägen. Men snart så. :)

PS. Jag uppskattar din hjälpsamhet här på forumet, och hoppas du kanske kan kommentera ett förslag jag har när jag har en bild :)
 
Tyvärr har jag ingen möjlighet att ordna en bild snabbt, men nedanstående bild ger en sammanfattning.
Det som är givet är att: inkommande vatten har en utvändig G32-gänga (1 1/4"), samt att utgående rör har 36 mm ytterdiameter. Avståndet i horisontell led behöver anpassas med en rörstump som jag tänkte kunde vara mellan ev återströmningsskyddet samt T-kopplingen.
Diagram visande rörsystem med inkommande och utgående kopparrör, vattenfelsbrytare, kulventiler, T-koppling, vattenmätarkonsol och ev. återströmningsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Min initiella plan var enl nedan (från inkommand sida räknat)
1. En bussing G32 x G20 + lin + pasta
2. En skruvdel rak 22 RSK-nr: 1940642 + lin/pasta
3. En vatette fullflödeskulventil med DN20 innergänga mot skruvdelen samt konsolen.
4. Beulco konsol
5. Beulco backventil 22 mm slätända x 20R inv. gänga (mot konsol)
5. En vatette fullflödeskulventil med 22 klämringskopplingar mot backventilen.
6. 22mm kopparrör
7. T.koppling med 22mm klämringar (pluggad eller med kulventil mot pluggen)
8. 22mm kopparrör till vattenfelsbrytaren
9. vattenfelsbrytare
10. 22 mm kopparrör
11. Koppling DN28 x DN22 koppling
12 en bit 28mm rör
13 Koppling DN42 x DN42 med förminskning mot 36 mm-röret samt mot 28mm röret

Är det okej att sätta återströmningsskyddet mot konsolen och sedan kulventilen? eller måste kulventilerna sitta precis före/efter konsolen?

Finns det smidigare kulventiler med inv/utv gänga som rekommenderas för att undvika rörstumpar?
Slutligen, finns det något bättre sätt än 36 -> 28 -> 22 för att komma till 22 mm rör?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.