Dessa två rör gick till en radiator som togs bort. Tre kablar i varje. Efter att dessa klipptes så har vi en radiator på övervåningen som slutat fungera (rakt ovanför). För att få tillbaka el däruppe så kopplar jag ihop röd med röd, vit med vit och svart med svart? :)
 
vilka rör?
 
Ett vettigt svar kräver en vettig beskrivning.
Ingen kan på distans säga vad du ska koppla, utan att du antingen lägger upp en bild eller försöker beskriva ditt problem bättre.
 
Haha oops.... dessa :
Uppskuren väggavsnitt som avslöjar isolering och rörledningar, mot mönstrad tapet och laminatgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
?? el eller vattenburna? "element"
 
VP-rör, så det gäller elradiatorer, så mycket vet vi nu.
 
Hur var det kopplat innan?
 
etompau skrev:
VP-rör, så det gäller elradiatorer, så mycket vet vi nu.
jag tyckte det såg ut som prisol... men så är jag glad hempulare med :)
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
El :)
 
Gissningsvisvis är det en bra idé att koppla ihop dom färg mot färg i en en infälld apparatdosa och montera ett fastskruvat doslock.

När det gäller el skall man veta vilken funktion som ledarna har. I det här fallet kan det vara tre fasledare eller två fasledare och skyddsjord eller två fasledare och nolla eller en fasledare och nolla och skyddsjord, två faser och styrledare.

Det är därför flera här ställer besvärliga frågor. En felkoppling kan innebära att en badrumsradiator får sitt hölje spänningsförande.
Färgerna på kablarna är typiskt 1960 tal. Dom är inget att lita på.
 
Typisk 60 tal jag har en villa från 61 LB-hus här är röd = skyddsgjord vit= nolla svart= fas men lita inte på det varje elektriker på den tiden hade sin egen "standard" kolla färger i gruppsentalen först. OBS avnvänd alltid kopplingstycke typ VAGO !!
 
Leif i Skåne skrev:
Typisk 60 tal jag har en villa från 61 LB-hus här är röd = skyddsgjord vit= nolla svart= fas men lita inte på det varje elektriker på den tiden hade sin egen "standard" kolla färger i gruppsentalen först. OBS avnvänd alltid kopplingstycke typ VAGO !!
Det stämmer nog i en jordad enfasgrupp.
Men röd kan även vara tänd tråd i en kronkoppling i en ojordad grupp. Röd kan vara en fas i en trefasgrupp.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Det är en rimlig gissning att de skall kopplas ihop färg mot färg. Men OM gissningen är fel, så blir det livsfarligt. Så det duger inte att gissa.

Du måste undersöka hur det ser ut i andra änden av trådarna, alltså vid radiatorn som nu inte fungerar, och du får luska ut varifrån rören kommer och titta hur färgerna är kopplade där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.