Har en koppling på huvudstammen som kommer ut från huset och övergår till pvc-rör. Dels ser kopplingen lite konstig ut då den går ner i dimension en hel del och förminskningen är inte på mitten utan mer åt ett håll (Har haft stopp ett par gånger och högtrycksrensslangen fastnar i denna skarv). Svårt att beskriva men se bilden så kanske det ljusnar.

Sen ser röret bara påträtt ut på gjutgärnsröret som kommer ut och det läcker lite grann, men har inte tid eller råd att bila upp och byta till pvc hela vägen så frågan är. Går det att åtgärda detta på något bra sett?

En stor slanklämma så pvc-röret kläms åt mer runt gjutjärnsröret?
Tätningsmedel på något sett?
Törs man vrida röret så där övergången blir mindre vänds uppåt?

Andra idéer?

t_avloppm_bc3ac3c.jpg
 
av din beskrivning att dömma kommer avloppet från huset ut där röretr är störst och ska fortsätta vidare genom den mindre dimensionen? alltså vilket håll går vattnet åt? det där ser ut som utanför huset eller?
om avloppet kommer ut vid den större dimensionen är det bara att byta ut 75 ledningen och dra samma dimension eller större vidare man ska inte skarva från större till mindre utan tvärtom mindre till större.
om avloppet kommer från den mindre dimensionen kan stopp uppkomma om man inte kapat gammla röret ordentligt och vassa kanter finns kvar. krympmuffen (den på gjutjärnet) kan läcka om den värmts på med skräp emellan eller kanske dom inte krympt den tillräckligt.
 
Detta är vid husväggen utomhus, vattnet går från väggen och bort mot brunnen, och röret går alltså ner i dimension vilket jag oxå tyckte verkade dumt. Men har ingen lust att gräva upp hela avloppsledningen för att fixa till detta.
Ska försöka värma muffen igen och sen silikona eller något sånt och hoppas det blir tätt vilket är det viktigaste.
 
Det där är alltså huvudavloppet. Vad går det till det? Bara kök, tvättställ och möjligtvis dusch får jag hoppas. Är det en sommarstuga? Vilken slags brunn går den till? Hur långt är det från husväggen till brunnen? Hur djupt ligger röret i marken?
 
Som ni ser på bilden så är det ett rör till som går ut genom väggen, på det andra röret går toaletten på övervåningen och dusch/toalett på nedervåningen gick via denna också (nya badrummet under uppbyggnad). Det som går på gjutjärnet/den fula kopplingen är kök, badrum i källaren och tvättstuga källaren.
Är ett 1½ plans hus och ingen sommarstuga, röret ligger på 1,20 meters djup ungefär och det är ca 5 meter till brunnen, som är en 3-kammarbrunn i betong.
 
Finnns det någon anledning till att det är två olika rör? Går de inte till samma trekammarbrunn? För i så fall kan du bara ansluta dina besvärliga rör till toalettavloppet. Jag utgår från att det röret är 110mm som toalettavlopp ska vara.

Jag frågade om det var en sommarstuga eftersom jag trodde att det var det enda avloppet och det såg ut att ha dimensionen 50mm, och i så fall kan det bara ta emot "kök, tvättställ och möjligtvis dusch".
 
Vet inte riktigt varför det finns 2 rör, båda går till 3-kammaren tror jag. De går nog ihop innan 3-kammaren för det kommer bara 1 rör in i brunnen, men vet inte var det skulle ta vägen annars. Det måste jag funktionstesta någon gång.
Jag tror att när de inredde övervåningen(1974) och gjorde dusch nedervåningen så kopplade de in nytt avlopp. Kan varit så att det krånglade för de innan.
Det som talar emot det är att det andra röret som kommer ut från väggen också är utav gjutjärn och det borde väll ända vara i plast om det är gjort -74!?

Tror det är 110 rör det "lilla" och den stora med den konstiga övergången är från 200 (ca) ner till 110.
Ska försöka värma röret med värmepistol och se om det går att krympa och lägga silkon eller någonting runt.
Men det måste bli lite mildare för att kunna jobba med silikonet.
 
Beror på hur mycket arbete du vill lägga ner.
Tvättmaskin o dusch, garanterar en del ludd o hår som kommer att sätta igen.
Dvs vänd inte nederdelen upp (bottennivån bör vara samma), annars får du en klack.
Kan du sätta en rensbrunn (T-rör till markytan med enkelt lock) så kanske du
lättare kan rensa för stopp kommer det att bli förr eller senare.
(sen gäller det ju att ingen "renoverar" källaren och ansluter en toalett... )

Kolla att båda går ut i brunnen, så det nedre inte bara går till en gammal
(vid det här laget) igensatt stenkista. Det kan ju i såfall vara en orsak
till både stopp och att det läcker.... I så fall hade jag tagit mig omaket
att ansluta båda dessa till 3 kammarbrunnen, (även om det hade inneburit att gräva 5 meter
för att få fall - det ser ju ut som det grova avloppet ligger lite lägre än det övre i bilden)

M

M
 
Ta bort krympmuffen och köp en fernco koppling. Det är en gummi muff som dras med hjälp av två slang klämmor.
Se till att ha en stödhylsa i plast röret så blir det kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.