Hej,
Off topic på bygghus forum men hoppas det finns några vänliga själar som kan hjälpa mig. Har kört fast helt (nästan).

Håller på att förbereda inför bygge av vattenburenvärme i båten. Kommer att bygga med radiatorer för kylning av dator samt datorfläktar, dock med varmt vatten i :)

Finns en del info på nätet om detta men jag har kört fast med kopplingar och gängor...

Radiatorn har anslutning G1/4, invändigt (dvs ett hål), se bild.
Till denna tänkte jag ansluta en så kallad Push-Fit koppling med BSP1/2, också den invändig, se bild.
Behöver således en adapter/övergång -> men här kör jag fast bland alla bedämningar.

Förstår jag rätt att BSP och G är samma sak?
Har någon tips på övergång, vart man köper? Har varit på Bauhaus, Jula mm men hittar inte rätt.

Jag har redan köpt kopplingar och radiator så änvänder helst detta men är mycket öppen för andra förslag vad gäller koppling till rör.

Vattnet skall gå i PEX rör så klämringskopplingar är alternativ, men då återstår frågan i lite annan form... Vilka kopplingar behövs från G1/4 till 15 eller 16mm PEX rör?

Ber om ursäkt om svaret finns i forumet, har sökt men inte funnit.
Mycket tacksam för eventuell hälp :)
Henrik
Svart radiator med G1/4 invändig anslutning för vattenburen värme i båt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en mässingskoppling med invändig G1/4-gänga hållen framför ett tangentbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har löst sig, polletten trillade ner idag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.