Har en värmekulvert som är av ett järnrör med en diameter på 25mm.. Jag skulle behöva få en övergång från den till en pem-slang eller 22mm kopparrör. Någon som vet vad man använder för järnrör? Skruvkoppling? Gänga röret? Lödning? Svetsning?

I dealen med rörkrökaren har jag sagt att kulverten skulle jag fixa och få in rören in i kåken, resten ska han fixa.. Men jag vet i fåglarna hur jag ska få till övergången från det där kulvertröret.. 25 mm verkar ju inte vara den vanligaste dimensionen och järnrör inte det vanligaste materialet. Rörmokaren hade ingen aning tyvärr..
 
Prova med hydraulikkopplingar.
 
svetsa/löda dit en gänga i valfri storlek, kolla med nån annan rörgubbe lr åk till typ ahlsell o köp en svetsgänga för några kronor så borde vell din röris iaf kunna svetsa?
 
Var inne och kollade med en grossistfirma för rördelar idag och man kunde visst använda sig av 28mm klämringskopplingar om man använde en lite tjockare klämring.. Så då löser det sig ganska smidigt.
 
Krilleman
Artec skrev:
Var inne och kollade med en grossistfirma för rördelar idag och man kunde visst använda sig av 28mm klämringskopplingar om man använde en lite tjockare klämring.. Så då löser det sig ganska smidigt.
Vad var det för märke på kopplingarna?! Jag har aldrig sett "tjockare" klämringar än dom som sitter i, så jag blir nyfiken på vad du fått! Det blir alltså en glipa på 1,5mm på varje sida om röret (28 koppling med 25 rör). Den tjockare klämringen ska alltså klara av att skära in i röret men samtidigt täta mot kopplingen, jag har svårt att se det fungera, standard när man har minre rör i större kopplingar är ju en förminskning som tar upp glipan som blir mellan rör och koppling... Men vad vet jag?!

Eller är det jag som missuppfattar dig?

Kopplingarna BobbaFett rekomenderar passar bara till stålrör i vanliga dimensioner...

Vad är det för gods-tjocklek på dina stålrör du ska gå på?!
 
Redigerat:
Har inte mätt tjockleken på rören men en uppskattning skulle nog bli 3mm.. Men jag tror nog att de där klämringarna existerar.. Gubben i grossistaffären visade dem för mig, de hade något speciellt namn också som jag inte kommer ihåg just nu tyvärr. Ska in och köpa dem nästa vecka från honom, ska kolla över vad jag mer behöver först.
 
Krilleman
Var klämringen du fick visad i plast eller mässing?
 
superblue?
 
Krilleman
Ja eller VA:s röda. Men båda är ju för standard stålrör.
17,2 - 21,3 - 26,9 - 33,7 osv... Inte 25!
 
krilleman_215 skrev:
Var klämringen du fick visad i plast eller mässing?
Den var i plast.. Han nämnde den där "superblue" också
 
Krilleman
Men den passar inte på ett 25 mm rör.

Mitt antagande är att du nämnde att du hade ett 25 rör, och då trodde han direkt att du hade ett DN25 rör, alltså 33,7mm utvändigt.

Oavsett vad han sa så passar inte dom kopplingarna på ett 25mm rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.