Hej forumet! Vi har vattenburen värme på nedre plan och element på övre plan. Finns en separat schunt med termostat till slingorna i golvet på nedre plan. När jag kollar på nibe 730 inställningarna så har jag kurva 5 inställt vilket många förespråkat i Stockholms regionen. Det jag dock inte förstår är hur elementen ska bli ordentligt varma med kurva 5 inställt? Vid utomhustemp = 0 så får vi en framledningstemp=32, det räcker säkert för golvslingorna men inte för elementen väl? Brukar inte de ligga på 50 grader för att värma ett rum någorlunda?



Tänker jag fel här?
 
  • Display av värmepump som visar värmekurva med temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ställ in reglersystemet så att det räcker till för radiatorkretsen, golvvärmeshunten stryper ner tillförselflödet.

Är radiatorkretsen injusterad så att det är ”rätt” tryckfall och/eller difftemperatur över radiatorerna?

När radiatorkretsen är injusterad så ta tillfälligt bort alla termostater och ställ in reglersystemet så att ”rätt” och jämn temperatur erhålls. Därefter monteras termostaterna inställda så att de stryper flödet när rummet blir lite varmare pga extern värmetillförsel.

I följande inlägg finns flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ställ in reglersystemet så att det räcker till för radiatorkretsen, golvvärmeshunten stryper ner tillförselflödet.

Är radiatorkretsen injusterad så att det är ”rätt” tryckfall och/eller difftemperatur över radiatorerna?

När radiatorkretsen är injusterad så ta tillfälligt bort alla termostater och ställ in reglersystemet så att ”rätt” och jämn temperatur erhålls. Därefter monteras termostaterna inställda så att de stryper flödet när rummet blir lite varmare pga extern värmetillförsel.

I följande inlägg finns flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
Tack Demmpa ska kika på länken. Men du menar alltså att jag drar upp kurvan i pumpen till exempelvis 7 så vi får varmare framledningstemp och så skruvar jag på termostaten i schunten till kanske 45 grader så att det inte blir för varmt i slingorna?
 
Ja,
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja,
Följdfråga av rent intresse. Drar jag ner på pumpens elförbrukning ordentligt om jag skruvar ner på shunttermostaten till golvslingorna till säg 20 grader men har kurva 7 i pumpen så att enbart elementen får den varma framledningstempen? Dvs jag värmer våning 2 men låter våning 1 vara kallare. Observera att jag inte justerar något i pumpens inställningar utan enbart shunttermostaten.
 
Men tycker ni det är kallt på övervåningen då? Jag har kurva 5 på min vp å har element. Finns ju ingen anledning å dra i stora spaken om det inte är kallt på övervåningen
 
V Vector skrev:
Men tycker ni det är kallt på övervåningen då? Jag har kurva 5 på min vp å har element. Finns ju ingen anledning å dra i stora spaken om det inte är kallt på övervåningen
Nä än så länge är det inte kallt. Men tanken bara slog mig när vi på jobbet hade en diskussion om element.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ställ in reglersystemet så att det räcker till för radiatorkretsen, golvvärmeshunten stryper ner tillförselflödet.

Är radiatorkretsen injusterad så att det är ”rätt” tryckfall och/eller difftemperatur över radiatorerna?

När radiatorkretsen är injusterad så ta tillfälligt bort alla termostater och ställ in reglersystemet så att ”rätt” och jämn temperatur erhålls. Därefter monteras termostaterna inställda så att de stryper flödet när rummet blir lite varmare pga extern värmetillförsel.

I följande inlägg finns flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
[länk]
Hej igen! Har testat lite här och försöker förstå detta.. det är ju inte så optimalt att hålla på och skruva på termostaten på golvvärmefördelaren bara för att elementen på övre våningen ska få varmare vatten i sig (pga att man höjer kurvan för att få varmare vatten till elementen). Man tappar ju hela Nibes smarta funktion med att den ska räkna ut framledningstempen och man ska få en behaglig temp på nedre våningen. Är meningen att jag ska sitta vid termostatreglaget vid golvvärme och skruva upp och ner baserat på utomhustempen? Måste finnas ett bättre sätt att få till detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.