Hej!

Jag har monterat 4st Malmbergs MD-99 5w downlights i takfoten på mitt garage.

Det jag funderar på är vart i kedjan jag skall lägga skymningsreläet och huruvida drivdonet klarar det.

Led-drivdon: Malmbergs 30w dimbart art. 9974067 https://www.malmbergs.com/docs/ba/9974067.pdf
Skymningsrelä: Steinel LightMatic 3000

Frågan är om drivdonet kommer att tända spottarna när skymningsreläet aktiveras eller om jag kommer behöva använda den återfjädrande brytaren varje gång? Normal skall ju detta drivdon ha konstantström och man tänder/släcker/dimmar med brytaren. Den har dock inbyggt minne, så jag antar att den kommer att tända när den får ström igen.

Tänker jag rätt?

Tänkte koppla såhär:
(Ursäkta mina paint-skills...)
Handritad elektrisk kopplingsskiss för downlights med LED-drivdon och skymningsrelä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns risk för att detta inte kommer att fungera. Push-styrningen av drivdon brukar vara så att de inte tänder efter "strömavbrott". Frågan har varit uppe tidigare så kanske finns svar på forumet om just ditt drivdon, jag har inte letat. För att tända vid spänningssättning behöver du nog använda 1-10V-ingången. Det går ju att ansluta ett fast motstånd till ingången, eller en billig potentiometer på 100 kohm.
 
tommib
Kan bekräfta att detta inte kommer fungera. Jag har just det drivdonet och det beter sig som Bo säger, dvs det tänder inte vid spänningssättning.

För övrigt vill jag minnas att vi har haft exakt samma fråga uppe tidigare. Även den gången blev rekommendationen ett fast motstånd på 1-10V-ingången eller en potentiometer.

Om du vill kunna tända manuellt också måste du lägga en normal brytare parallellt med ljusreläet.
 
Tack för svaren!

Så istället för den återfjädrande brytaren så sätter jag antingen ett motstånd á ca 20kohm, vilket då kommer ge full ljusstyrka (ej dimbart) eller en potentiometer som då går att dimmra.
Tända manuellt kommer jag inte ha något behov av. Om detta skulle behövas får jag sätta in en brytare senare.

Då känns det som potentiometer är rätt väg att gå, för att kunna dimmra om det skulle behövas.
Exempelvis denna: https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/motstand/panelpotentiometer-100-kω-p90316

Om jag tolkar er rätt så kommer automatiken med skymningsrelä fungera då?
Handritad elschema för anslutning av downlights med LED-driver, potentiometer/motstånd och skymningsrelä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Men hur är det med de där 0-10V dimmingångarna, är de galvaniskt isolerade från 230V, eller måste potentiometern hålla klass 2 isolering?
 
tommib
Ja, det bör fungera.

1-10V-styrningen sitter på klenspänningssidan så det är inget problem (vad jag förstår). Är man lite extra noga sätter man potten i en kapsling vid drivdonet, det är väl ändå inte något man går och snurrar på dagligen.
 
Allt kommer monteras i takhöjd ute i garaget, så det kommer nog inte röras så värst ofta.

Då tackar jag så mycket för hjälpen och så får vi se hur det går. Återkommer med en bild på resultatet!
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Nyrenoverad garagefasad på hus med rullport på kvällen med omgivande snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär blev det! Mycket nöjda med resultatet.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.