Hej alla

Pumpen hade stannat i morse och det blev lite panik i familjen, efter lite trixande kunde jag pumpa upp trycket igen genom att köra ett gäng gånger på resetknappen på överlastskyddet.

Såg lite senare att ena fasen hade gått men det är troligtvis pga att magnetventilen har fått kortis.
Men nu har jag ändå införskaffat helt nya grejer.

Ny Magnetventil
Ny styrbox med kontaktor och överlastskydd

Men då det känns lite roddigt med den tidigare installationen som har massa skarvar och konstiga draginingar tänkte jag börja om från början och vill ha lite feedback på om ni tror på min ritning innan jag börjar. Jag vet att jag inte ritat symbolerna riktigt men PAINT är inte riktigt rätt verktyg för det :)

MvH/
Emil
 
  • pumpritning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
NEJ det kommer inte att funka
Ingående nolla saknas
Det blir kortis mellan L2 & L3 om både tryckbrytare o manuell brytare slår tilll
Nollan vid 96 vart kommer den ifrån? nolla till vattenpump behövs nog inte
Är det 400V manöverspänning på kontaktorn & magnetventilen?
 
Tjena Nisse
Fan, såg inte det där med L2,L3 kortisen innan du sa det, 1000 Tack!
hade ju kunnat bli en tråkig historia...
Lägger dom brytarna på samma istället, L3 så är ju problemet löst, finns ingen anledning egentligen till nått annat.

Nä, dom har 240V styrning, går ju mellan en fas och nollan för det... Det är väl inget konstigt?

pumpritningv2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu då?

/e
 
NEJ ! :wow: Nu blir det kortis mellan L3 och nollan.

En lätt gissning: L3 går till A1 sedan ut via A2 (Spolen) till 95 (Hållkontakt) ut vid 96 till Tryckbrytare (Pressostat???) paralellt med Manuell strömställare sedan skall du låssa vid L3 och koppla in dessa 2st ledningar till Noll samt Magnetventilen ner sida skall till nollan också (oxå).
 
Redigerat:
Vad är anledningen till alla delar?

Räcker det inte med en tryckströmbrytare och ett motorskydd? Funkar bra hos oss.
 
Tack LGG
Man är ju lite trött i huvudet, så här ska det väl vara?... helt plötsligt trllade poletten ner...

pumpritningv3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Presis, Pressostat, verkar som kärt barn har många namn...

Ludwig, Du har säkert det mesta utom magnetventilen men den är för att tömma ena filterhuset.
 
Ska verkligen tryckströmbrytaren och den manuella brytaren vara pralellkopplade?
 
mlkjhr skrev:
Ska verkligen tryckströmbrytaren och den manuella brytaren vara pralellkopplade?
Det är alltid vanskligt att lista ut bakvägen hur någon har tänkt. stirrade mig blind på andra fel.:surprised: :surprised:

1. Om tryckströmbrytare är = Pressostat så blir det helt galet med en strömställare paralellt med ett Pressostatet.
Pressostatet skall kopplas i serie med manuella strämställaren.
 
Man bryter inte Nollan!
Nollan till A1 och magnetventil, fas till tryckströmställare och manuell knapp sen till 96 och ut från 95 till A2.
I detta fallet kan du tvångsköra pumpen, men inte manuellt stoppa den, ska du använda manuell knapp som avstängning så måste den ligga i serie med tryckströmställaren.
Använd samma fas till all manöver, antar att den inte är säkrad högre än 10A.
 
Samma fas till manöver. Som Sven skriver
 
Vad är den manuella brytaren bra för? Är det om tryckströmbrytaren går sönder? Isf är det säkrare med en återfjädrande tryckknapp om man måste köra upp trycket, då har man lite koll på vad som händer.
 
Redigerat:
Det är MYCKET tacksamt för all den här hjälpen, tillfredställande att lära!
Ritat om efter all input från er alla och även skrivit dit vad det är för brytare så det slipper spekuleras :)



pumpritningv4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!!!
/e
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.