Hej.

Skulle behöva hjälp med o veta vilka kopplingar jag ska köpa för att koppla på en 25mm Pem till vår dränkpump.
Har varit på jula och biltema men inte fått ihop det till att passa ihop med 25mm pem.
Så nästa steg e ju att kolla på internet. Vore snällt om nån kunnig kunde se om det stämer. För nu kan man ju inte direkt testa den före man köper :)

På dränkpumpen har jag den här anslutningen:
1
"För pump med 1 1/2" anslutning. Passar till slang 38 eller 25 mm invändig diameter samt 1" gänga."

Enligt storlektsguiden ja hittade så motsvarar 1" r25


Kan det bli bra med den här kopplingen då?

Rak invändig rörgänga PRK 25xr25
https://billigtvvs.se/vvs/ror-amp-r...prk-pem-kopplingar/rak-invandig-rorganga-prk/
rak-invandig-rorganga-prk-ea3321.jpg

Vore väldigt tacksam för hjälp.
Mvh
 
Ja, förutom att det på bilden är en PEM 25 till R20, eller någon annan förminskning. Tar du bort plastskruven i ena ändan av en rak PEM 25 skarv så är det R25 gänga invändigt. Raka skarvar med endast en plastskruv säljs ibland som övergång PEM 25 till R25. Lite billigare än en rak skarv.

Givetvis ska du kapa bort det yttersta slangpåsticket från pumpens anslutning för att komma åt gängan.

Plastkoppling mot mässing är bra att täta med gängtejp.

Hoppas du inte tänkt dig att trycka vatten någon längre sträcka i PEM slangen för då är inte en dränkpump rätt typ av pump. De bygger inte mycket tryck.
 
Om det är 1" (R25) på din slangnippel, så kan du såga av den översta pipen och gänga på den koppling du visar.
Du får täta med gängtejp
 
PNO PNO skrev:
Ja, förutom att det på bilden är en PEM 25 till R20, eller någon annan förminskning. Tar du bort plastskruven i ena ändan av en rak PEM 25 skarv så är det R25 gänga invändigt. Raka skarvar med endast en plastskruv säljs ibland som övergång PEM 25 till R25. Lite billigare än en rak skarv.

Givetvis ska du kapa bort det yttersta slangpåsticket från pumpens anslutning för att komma åt gängan.

Plastkoppling mot mässing är bra att täta med gängtejp.

Hoppas du inte tänkt dig att trycka vatten någon längre sträcka i PEM slangen för då är inte en dränkpump rätt typ av pump. De bygger inte mycket tryck.
Tack för svaret.
Ja tror just den bilden va en generell bild. För den ändrade sig inte när man valde någon annan storlek.
Hade tänkt flytta vattnet 5meter upp och 20meter bort. för att fylla på vatten åt djuren. Så något större tryck kommer ej behövas.


M Markarbetaren skrev:
[länk]
Tack för tipset. Men enda skillnaden mellan den och 25xr25 https://billigtvvs.se/vvs/ror-amp-r...prk-pem-kopplingar/rak-invandig-rorganga-prk/ är att rinkabyrörs va några enstaka kronor dyrare? Eller e det något annat?
för jag får beställa oavsett. rinkabyrör hade nog varit smidigt om jag hade haft närmare dit. o kunnat slippa frakten då
 
Rak PEM skarv hittar du på de flesta byggvaruhus och Jula, Clas Ohlson mfl. Som sagt bara att ta bort ena plastskruven så har du vad du behöver. Kanske dyrare per del än Rinkeby mfl, men du slipper frakten.
 
PNO PNO skrev:
Rak PEM skarv hittar du på de flesta byggvaruhus och Jula, Clas Ohlson mfl. Som sagt bara att ta bort ena plastskruven så har du vad du behöver. Kanske dyrare per del än Rinkeby mfl, men du slipper frakten.
Hm, men om jag tar bort plastskruven så har jag ju inget att klämma slangen med.

Eller tänker du på en sån här?
Blå PEM-koppling för rörsystem, visas med 25 mm märkning och produktdetaljer online.
För den fick jag inte att passa
 

Bästa svaret

Nej, en sådan här:

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/pem-kopplingar/prk-koppling-452226/
Rak PRK-koppling av avzinkningshärdig mässing, 25x25 mm storlek, visas mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gillar man plastkopplingarna du länkade så finns dom med invändig R25 också, men inte på Jula. Oftast är plastkopplingarna på de lättillgängliga ställena sådana att det är R20-25mm PEM, R25-32mm PEM osv. Enklare att ta en rak PRK. Dom finns "överallt".
 
Okej. det blir bra det.
Tack så mycke för hjälpen här :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.