Tänkte värma upp en arbetsbod med tre el-element.
Önskan är att hålla en grundvärme på några plus men möjlighet att sätta på värme för arbetsdagar manuellt.

Jula har Gnosjö Klimatprodukters oljefyllda 400V till lite nedsatt pris.
Där finns dåligt med dokument till dessa. Men det finns en kopplingsbox att köpa till som innehåller en "Nattsänknings"-tåt.

Skulle man kunna använda dessa element med någon central styrning/termostat där man kan välja två lägen manuellt, ex.vis +5C och +18C? Vilken sorts enhet skulle det vara då?

Produkterna jag pratar om finns här
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...yllda-radiatorer/oljefylld-elradiator-410176/
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...ng/oljefyllda-radiatorer/kopplingsbox-410145/
 
Elementens funktion för nattsänkning är inte användbar i detta fall. Detta eftersom den inte sänker så mycket som 13º.

Du kan ha en central termostat kopplad till en kontaktor som styr alla elementen. Sedan en strömbrytare som kopplar förbi termostaten och permanent drar kontaktorn. När kontaktorn är dragen gäller elementens individuella termostater. När den centrala termostaten jobbar så kommer den att vara ostörd av elementens egna termostater så länge dessa står högre än den centrala. Alltså ställer du elementens termostater på 18º och den centrala termostaten på 5º. Du växlar mellan lägena med strömbrytaren eller vad för eventuell fjärrmanövrerad enhet du ersätter den med.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack, vilket bra svar!
Är det någon speciell kontaktor (gärna till DIN-skena), termostat och brytare du hade rekommenderat här?

Redigerat: Har googlat lite, hittat en del. Listar nog ut detta. Tack Avemo!!
 
Redigerat:
Jag har sett den här lösningen vid ett flertal tillfällen, men har aldrig installerat den själv. Därför har jag inga konkreta förslag på komponenter.

Radiatorer är något av det snällaste man kan belasta en kontaktor med. Valfri kontaktor som klarar strömmen duger. Det finns kontaktorer för dinskenemontage.

Brytaren behöver bara klara manöverströmmen till kontaktorn. Det finns strömbrytare för dinskenemontage också. Annars fungerar en vanlig strömbrytare som man brukar ha till belysning.

De mer avancerade termostaterna slår till och från med halvledare ganska ofta. En sådan är mindre lämplig för ändamålet då den kommer att slita på kontaktorn. En elektronisk termostat med reläutgång skulle jag titta på.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tänk på att välja en brumfri kontaktor. De kan ge ett rejält 50hz surr annars.

En vanlig slutande bimetall termostat fungerar bra.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.