Hej!

Måste få ett vägguttag (2-vägs) kopplat från en eldosa. Har inte sysslat så mycket med el alls så det är därför jag vänder mig till er.
På bilden nedan kan ni se den befintliga kopplingen i eldosan.
Min första tanke var att kanske lägga en wago på dem två svarta ledarna och lämna dem i dosan och sen skarva resterande till en ny enfaskabel som leder ut genom kopplingsdosan till ett vägguttag längre ner.
Är detta rätt tänkt eller är jag helt ute och cyklar?
 
  • Öppen elektrisk väggdosa med anslutna kablar synliga. Ingen täckplatta. Installation eller reparation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget är kopplat från dosan ser det ut som, utan bara parkerat.
Då är det svårt att veta vilka färger som är vad.
Nä, det där måste nog mätas upp till att börja med, ett jobb för en elektriker.
 
Bör inte vara något problem med att ansluta en kabel till fas, nolla och jord i den dosan. Om allt är som det skall vara så har du jord på gulgrön, nollan på blå och fasen kan du välja vilken som du vill använda av övriga kablar eftersom detta ser ut att vara en 3-fas anslutningspunkt. Men för att veta exakt så måste detta kontrolleras genom mätning på plats. Sedan är det en kabel med ”enkelledare” som skall användas eftersom man inte skall blanda enkel och flertrådiga ledare i denna typ av kopplingplint.
 
Koppla inte in någonting blint här.

  1. Ta reda på (det ursprungliga) syftet med denna dosa.
  2. Kontrollera hur den är skyddad i centralen, JFB, säkringens storlek, area.
  3. Kontrollera om det finns fler förbrukare på gruppen?
  4. Kontrollera i centralen att dosan matas med tre faser, nolla och skyddsjord.
  5. Frånskilj
  6. Montera uttaget och koppla in.
  7. Kontrollera att skyddsjorden är intakt.
  8. Driftsätt
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Det viktigaste här är att du tar reda på vilken tråd som är skyddsjord, du får inte lita på färgerna. Sedan nästan lika viktigt, vilken är neutral (nolla), lita inte på färgen.
Följ trådarna tillbaka till centralen via ev kopplingsdosor. Man kan även ta reda på det genom mätning, men det kräver en del kunskap.
Sedan måste du givetvis även kontrollera hur stor säkring det är i centralen. Är det 10A så är det bra, är det 16A bör man fundera lite, är det mer så får du inte ha ett uttag kopplat.
 
JanneJanne123
Är vi möjligen i ett våtrum av något slag?
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
  1. Ta reda på (det ursprungliga) syftet med denna dosa.
  2. Kontrollera hur den är skyddad i centralen, JFB, säkringens storlek, area.
  3. Kontrollera om det finns fler förbrukare på gruppen?
  4. Kontrollera i centralen att dosan matas med tre faser, nolla och skyddsjord.
  5. Frånskilj
  6. Montera uttaget och koppla in.
  7. Kontrollera att skyddsjorden är intakt.
  8. Driftsätt
2,5 - Ta reda på förutsättningarna för rummet/platsen ifråga.
Krävs JFB, IPklass och sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.