Någon som kan hjälpa mig med hur man kopplar ett spisuttag. Min nuvarande spis är kopplad direkt i en dosa men nu vill jag ha den nya med stikpropp. Alltså , bort med dosan och ditt med ett uttag !
 
  • Gilla
Luugen
  • Laddar…
Vad exakt behöver du hjälp med?

Dvs. hur mycket kan du?

Om vi antar att du idag har en fast 3-fasinkoppling så bör det finnas 5 trådar fram till dosan 3 fasledningar, en nolla och en skyddsjord. Det bör också finnas 3 säkringar (1 för varje fas) i din elcentral som hör till spisen. Innan du överhuvudtaget funderar på att göra detta byte själv så måste du SÄKERT identifiera vilka säkringar som hör till spisen. Det ligger 400 volt mellan faserna (ett vanligt nybörjarfel är att man bara skruvar ur en propp och tror att strömmen är bruten). Skruva ur propparna när du VET vilka det är innan du öppnar locket på dosan. Du bör inte skruva av locket utan att bryta strömmen, framförallt så är locket sannolikt av metall, och det kan halka snett medan du skruvar av det så att det kommer i kontakt med strömförande delar i dosan.

Det som gör mig lite orolig för dig (om du inte kan så mycket om el) är att fast inkoppling tyder på att det är en gammal installation. Och efterssom standard för färger på ledningar har ändrat sig genom åren, så kan det vara svårt att SÄKERT identifiera vilken tråd som är skyddsjord. Gör du fel på den så blir din nya spis strömförande. I ett kök med diskbänk och andra jordade prylar så är det särskilt allvarligt med ett sådant fel.

Dessutom, om det är en gammal installation så finns det stor risk att isoleringen på trådarna kan vara gammal och spröd. Då finns det risk att du skadar den när du kopplar in den i det nya uttaget, brandrisk.

När det gäller att koppla in ett spisuttag så är det ett uttag för ganska stora strömmar. Det betyder att om man får dålig kontakt ex. genom att bara enstaka kardeler av tråden sitter fast i skruvanslutningen på kontakten, så blir det varmt. Det kan bli så varmt att det börjar brinna. Det är alltså extra viktigt att man är nogrann och kontrollerar inte bara att trådarna sitter på rätt ställe i kontakten, utan även att dom sitter väl anslutna.

När det gäller det där med att identifiera trådarna i uttaget (framförallt jord), så bör man använda mätinstrument (ex. en multimeter, kostar från 70 kr och uppåt). Det är vanskligt att lita på att färgmärkningen på tråden stämmer.

Sammantaget, om punkterna här ovanför känns som nyheter som du inte visste så mycket om, så föreslår jag att du ringer efter en elektriker (jag är inte elektriker). Men om du tycker att det här var självklarheter, och du bara behöver hjälp med någon detalj så kan du nog fixa det med hjälp här på forumet.
 
230 eller 400 volts spis blir dessutom helt olika lösningar.
 
Det är en 400volt spis. Kablarna som finns i dosan är följande: blå,brun,vit,gulgrön(jord),svart. Det jag undrade över är om det spelar någon roll hur jag placerar blå,brun,svart i uttaget. Idag sitter vit och jord ihop i dosan , ska jag koppla båda dessa ihop nu också?
 
RilleRock
furis skrev:
Det är en 400volt spis.  Kablarna som finns i dosan är följande:  blå,brun,vit,gulgrön(jord),svart. Det jag undrade över är om det spelar någon roll hur jag placerar blå,brun,svart i uttaget. Idag sitter vit och jord ihop i dosan , ska jag koppla båda dessa ihop nu också?
Låter som en "hemmapatentare"
Därför vågar jag inte ge några råd utan att på plats se det.
Var tar den vita vägen sen?
 
Det spelar väldig stor roll var du placerar ledningarna i uttaget. Du måste identifiera vilken som är nolla, och vilken som är skyddsjord (verkar vara gulgrön, men den märkliga kopplingen med vit är skum).

Kommer både den vita och den gulgröna in i dosan från samma rör?
 
Låter som om du bör mäta dig fram till vad som är vad.
Är du osäker på det så bör du nog anlita en elektriker just på grund av sammankopplingen vit o jord.
Normalt skulle vit, brun o svart varit faser, blå nollan och gulgrön jord men här skulle jag inte våga lita på något annat än genom att mäta mig fram och se hur de är inkopplade i centralen.

/Kent
 
Den vita var var ingen kabel ::)! Det var metall trådarna i kabel som var lindade med vit eltejp. Sen är det bara blå, brun, svart kvar. kollade i elskåpet och alla dessa ligger på varsin fas. Så det finns alltså ingen nolla. Men så kanske det är i äldre hus ?
 
Till din nya spis bör du nog ha fram en nolla.

I spisen kan det finnas vissa funktioner som går på 1 fas (230V) även om det mesta antagligen går på 400V (alltså spänningen mellan 2 faser). Om du då kopplar in den utan nolla så är det inte så enkelt att ev 230V funktioner inte fungerar, utan beroende på vilken balans du får mellan faserna så kommer spänningen mellan en fas och den interna nollan i spisen att bli vad som helst mellan 0 och 400V. Har du ex. reglerelektronik i spisen som försörjs på 230V, så kommer den i bästa fall att inte fungera i sämsta fall att bli förstörd.

jag blir ändå litet konfunderad, hur var den gamla spisen inkopplad i dosan? var där bara 4 trådar i spisens kabel, alltså 3 faser och nolla? Jag tror dels inte att det var så man gjorde förr i tiden. Dels så är din kabel inte jättegammal för i så fall hade inte jordledaren varit gulgrön. Detta låter som ett sämre hempulsjobb, någon har använt fel kabeltyp.
 
Tack för snabba svar. ja det var bara 4 kablar i den gamla spis kabeln om jag minns rätt. Så tipset är att byte ut kabeln så det blir 5 kablar fram till uttaget från centralen. Men det är inte jätte farligt att köra som det är just nu då. kopplade in den igår och det fungerar ju och inget har blivigt ström förande !!!
 
Men den nya spisen hade väl 5 trådar i sin kabel eller?

Och om det bara var 4 i den nya kabeln, är du aldeles säker på att det var 3 faser och jord, så det inte var 2 faser nolla och jord, för det förekommer också.

Det där med strömförande, så länge du bara kopplar jorden rätt så blir inget strömförande. Däremot så finns ju risk för att delar av spisen går på fel spänning om du kopplar fel på faser och nolla. Det felet är antagligen inte så farligt ur säkerhetssynpunkt men det kan göra så att du bränner vissa funktioner i spisen.
 
Jag ska ta och be en el kille titta på detta då jag även har lite annat som behöver byggas ut i el väg så blir det kollat också !
Detta forum är guld värt för oss hus ägare som inte har tummen mitt i hand ;) utan bara behöver lite vägledning ibland .
 
Vår Elektrolux-spis (1 år gammal) hade ingen nolla. Stiftet fanns inte ens på kontakten.
 
Precis så är det på denna också ! En electrolux.
Det var en av anledningarna till att jag blev fundersam. Det fanns ju en blå kabel som oftast är nolla. Och satte man den blå i uttaget som var markerat nolla så blev det inget stift från spis jacket där. Men efter att ha kollat i säkrings centralen så såg man att blå låg som en fas. Och nu funkar det ju men ska ändå be elektriker kolla på det när han ändå ska ut vart efter.
 
Då är kanske mina fahågor ogrundade i ditt fall.

Men om du satt upp ett uttag som saknar nollan, så kan du få problem med nästa spis istället (kanske inte känns så aktuellt nu), så låt eletrikern titta på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.