Någon som kan ge mig lite tips på hur jag ska rena badtunnan på bästa sätt.

Jag köpte för någon vecka sedan ett sandfilter. Funkar kanon och vattnet är kristallklart. Nu tar jag ut vatten i botten och funderar på att även ta ut vatten från ytan för att rena skräp som flyter.

Jag söker tips på ett bra sätt. Det finns flytande skimmer, fast monterad skimmer. Någon som har erfarenhet som kan vara till hjälp?
 
Skimmer och badtunna är ingen lätt kombination, problemet är att i en badtunna ändras vattennivån på ett helt annat sätt än i en vanlig pool. De skimmrar som jag testat är mycket känsliga för vilken nivå tunnan har. Har inte hjärta att såga hål i tunnan och montera en fast skimmer om inte detta fungerar.
Är också intresserad av skimmerförslag.
 
har med provat med skimmer men som sagt nivån ändras ju en del. Funkar dock riktigt bra med rengörning när den bara står. All skit vid ytan försvann, Men tog mkt plats och kunde få för sig att suga i sig luft.
Har en slang som jag borrat hål i. Så den suger lite över allt och sedan ligger den ca 5cm nedanför min lägsta nivå. Ansluter en mindre slang ibland för att "damsuga" ytan med. bara stoppar ner den i den större och sätter handen för så blir d bra sug.
Men skimmer som satt fast hade varit optimalt.
 
Att rena vattnet i en badtunna är inte svårt.
Men använd rätt filter!
Ytvattnet renast effektivast med en handskimmer /håv).

Sandfilter är avsedda för pooler inte badtunnor. Sandfilter behöver minst 300-400 liter vatten vid varje backspolning, vatten som tas från badtunnan. En badtunna som innehåller 1600 l vatten förlorar 1/4 av sitt innehåll vid varje backspolning! (backspolning är rening av filtermedia).

Använd istället ett sk Cartridgefilter.
Cartridgefilter har istället för sand en filterkasset som är tvättbar, och behöver därför ingen baclkspolning.
Tvätta cassetten i diskmaskinen på 40 grader vid behov och filtret kan återanvändas år efter år.
Ett filter av cartridgetyp renar samtidigt 5-6 gånger effektivare än ett sandfilter.
 
Förstår inte riktigt hur sand filter pump kan ta bort skräpet? mals det ner av sanden liksom?
 
Partiklar fastnar i sanden i filtret. Sedan backspolar man filtret för att blåsa ut skräpet och rena sanden. Dock ersätter inte sandfiltret någon sort desinficering med klor eller vad man nu föredrar.
 
Det beror ju på hur stort filter man har och hur skitig sanden är. För ett 100kg sandfilter som är standard till en 8x4pool brukar man backspola någon minut eller två. Man får ju spola tills vattnet som kommer ut är rent. Det blir några hundra liter som åker ut....
 
Man kan inte spola med högtryckstvätt ? ;P
 
Spola sandfiltret med högtryck? Rigga kameran, prova, posta filmen här.
 
  • Gilla
DYEUffe och 1 till
  • Laddar…
Fast och andra sidan så fastnar det betydligt mer skit i en pool som sedan ska ned i sandfiltret än i en badtunna som oftast ligger under 2m3.
Det är inte många gånger på ett år du behöver backspola sandfiltret om du har kopplat det till en badtunna.
 
Okok! Hur ofta behöver man spola ett sandfilter till en 25kubik pool med solfolie typ? Och inte sitter det något "filter" i sandfilter pump, som man kan ta ut och spola istället för att backspola?
 
Man brukar rekommendera att backspola när systemtrycket ökat 2 tiondels bar jämfört med nyspolat. Jag har inte längre någon tryckmätare men brukar spola någon gång i månaden ungefär.
 
Redigerat:
  • Gilla
Axiotrade
  • Laddar…
Dom flesta man pratar badtunna med verkar tro att ett sandfilter renar vattnet effektivare än ett cartridgefilter. Skulle tro att missuppfattningen hänger ihop med att cartridgefilterpumparna i regel är billigare och följer med de enklaste poolerna. Fördelen med sandfilter är ju att det har en högre kapacitet om man har större pool. Till 2 kubik vatten är cartridge bäst. Filtrerar vattnet. Vill man ha engångsfilter köper man dessa mycket billigt på höstkanten när t.ex. Rusta brukar rea ut sitt poolsortiment inför vintern.
 
  • Gilla
vapppe
  • Laddar…
"Engångsfilter" funkar att göra rent ganska många gånger med högtryckstvätten innan dom pajar :)
 
En fördel med sandfilter är ju att de upplevs som en mer riktig lösning. De små filterpumparna med patronfilter känns rätt smäckiga. Man får även ett bra flöde med sandfilter som passar värmeanläggningar bättre.
Om jag hittade ett patronfilter med bra flöde som inte känns som en leksak så skulle jag nog satsa på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.