Hej!

Jag har skapat flera trådar ang min vilja att få till en bra ventilation/matossug i köket. Jag hoppas nu att det här är en tråd som kan hjälpa både mig och ändra så att den förhoppningsvis blir den sista i ämnet!

Jag har köpt en ny fläkt. Dagens situation ser ut som på bilden. Pappa kom och "hjälpte" mig med att koppla av köksfläkten från i kanalen, något som behövde göras för ökad ventilation i lägenheten pga höga radonhalter. Han drog då en övergång från 125mm till 100mm mot både i kanal och köksfläkt, vilket resulterat i både halvdan ventilation och högt ljud + dåligt sug från fläkten. Anledningen till 100mm röret är att ovan skåpen ligger en balk och gör det omöjligt med större rör som dessutom måste krökas 90grader.

Jag funderar nu på att göra annorlunda. Kanske koppla fläkten tillbaka till imkanalen och/eller sätta ett t-rör + talriksventil mellan imkanal och fläkt för att kunna ventilera utan att fläkten är igång. Funkar detta eller blåser det ut genom ventilen när fläkten är igång?

Har också sett att jag har en ventil på fasad som uppskattningsvis ligger inom markerat område. Kan jag dra en slang från fläkten dit, genom alla skåp för att blåsa ut oset? Då blir det också en talriksventil på I'm kanalen, kanske likt så det är nu.

Är tacksam för all input om hur jag kan göra det här bättre än vad det är idag. Tack!
 
  • Modernt kök med vita skåp, kakel, spis, diskbänk, matbord och olika köksutrustning, vardagsliv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Imkanaler ska kunna rensas (sotas) i hela sin längd, vilket innebär att vid 90 graders böjar behöver man ha en renslucka.

Hur är ventilationen i huset tänkt att fungera egentligen?
Behövs det ständig frånluft i köket för att OVK ska gå igenom?

Du fick ett bra svar från Demmpa om varför du inte kan ha en tryckande fläkt ansluten till imkanalen här: https://www.byggahus.se/forum/threads/fragor-om-koeksflaekt-till-imkanal.496654/post-5358645

En imkanal som mynnar på fasaden innebär att fasaden ska brandskyddas så att den tål att det slår ut eldslågor från imkanalen. Luften som kommer ut från imkanalen får inte heller råka komma in genom ett friskluftsintag i något annat rum/lägenhet. Sådana förändringar kräver normalt bygglov/bygganmälan och godkännande av sotare.

Ventilen på fasaden var väl ursprungligen en ventil för att kyla skafferiet större delen av året.

Att ha både en ventil och en fläkt på imkanal leder troligen till att en hel del luft från fläkten åker ut genom ventilen.

Det verkar som att du behöver kontakta en ventilationsexpert t.ex. på firman som föreningen anlitar för OVK.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Imkanaler ska kunna rensas (sotas) i hela sin längd, vilket innebär att vid 90 graders böjar behöver man ha en renslucka.

Hur är ventilationen i huset tänkt att fungera egentligen?
Behövs det ständig frånluft i köket för att OVK ska gå igenom?

Du fick ett bra svar från Demmpa om varför du inte kan ha en tryckande fläkt ansluten till imkanalen här: [länk]

En imkanal som mynnar på fasaden innebär att fasaden ska brandskyddas så att den tål att det slår ut eldslågor från imkanalen. Luften som kommer ut från imkanalen får inte heller råka komma in genom ett friskluftsintag i något annat rum/lägenhet. Sådana förändringar kräver normalt bygglov/bygganmälan och godkännande av sotare.

Ventilen på fasaden var väl ursprungligen en ventil för att kyla skafferiet större delen av året.

Att ha både en ventil och en fläkt på imkanal leder troligen till att en hel del luft från fläkten åker ut genom ventilen.

Det verkar som att du behöver kontakta en ventilationsexpert t.ex. på firman som föreningen anlitar för OVK.
huset är från 1940 och har självdrag.
Tidigare när fläkten var kopplad till imkanalen kände vi inte av os från grannarna. Men det skulle oavsett påverka ventilationen i lägenheten att koppla på oss igen så det är inget vi har som syfte att göra.
Min teori är som din, att fasadventilen kylt ner skafferiet.
Tror som du att vi behöver kolla med en ventkonsult. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.