Hejsan,

Jag och min sambo har precis köpt ett gammalt torp som har ett äldre 12v system. Att koppla sig till elnätet är för dyrt för oss för tillfället så vi har bestämt oss för att uppgradera det existerande systemet för nu, men mycket måste bytas ut.
De sittande solpanelerna är inte så gamla och duger för nu men vi kanske uppgraderar dem snart, men batteriet och regulatorn måste bort. Så vi köpte ett stort litium batteri på 300Ah med uppvärmning och inbyggd BMS som vi fick en bra deal på och jag har räknat på att Victrons 100/50 MPPT passar för oss nu och funkar för eventuellt nya paneler.
Vi har också tänkt oss en 1000w inverter för att kunna använda datorer och dylikt.

Jag har ritat upp ett diagram på hur jag planerat systemet.
Men jag vill bara höra mig för innan jag beställer allt om säkringarna är rätt storlek (och vilken jag borde ha på DC-loads) och vilken kabelarea jag måste ha på kopplingarna. Inga kopplingar till batteriet är speciellt långa, kanske 1.5m.
Borde jag också ha en jord?

Uppskattar all hjälp!
 
  • Diagram som visar en planerad uppgradering av solenergisystem med etiketterade komponenter: solpaneler, MPPT-laddningsregulator, LiFePo4 batteri, inverter och säkringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att förändra till 230 V , måste ni ha det, ett batteri kan inte försörja något element för 230 V någon längre tid. Oavs ett batteries kapasitet, då måste det till kanske 3 st lika och mycket mer paneler.för att det ska räcka. Så behåll 12 V och en dator + belysning räcker det gått till. Vår husbil har 200W paneler på taket och har aldrig varit utan el. Så det med att försöka få mer kraft inte helt fel, men är en överkurs om ni klara er nu.
 
J jonaserik skrev:
Att förändra till 230 V , måste ni ha det, ett batteri kan inte försörja något element för 230 V någon längre tid. Oavs ett batteries kapasitet, då måste det till kanske 3 st lika och mycket mer paneler.för att det ska räcka. Så behåll 12 V och en dator + belysning räcker det gått till. Vår husbil har 200W paneler på taket och har aldrig varit utan el. Så det med att försöka få mer kraft inte helt fel, men är en överkurs om ni klara er nu.
Ja jag menar att vi behåller 12V systemet för allt nu förutom ca två uttag i torpet med 230v som vi kan använda för att ladda laptop och ladda verktygsbatterier. Men tycker du att det ser ut som något saknas eller är fel i mitt diagram?
 
A Addaren skrev:
Ja jag menar att vi behåller 12V systemet för allt nu förutom ca två uttag i torpet med 230v som vi kan använda för att ladda laptop och ladda verktygsbatterier. Men tycker du att det ser ut som något saknas eller är fel i mitt diagram?
Svar nej det kommer att fungera, men tycker nog att 200 Aför inverten är lite häftigt, det är vid maxlast som den drar det 1000W, det räcker nog med 50 A . Nu beror det lite på vad startströmmen är på invertern, men tar ni bara ut några amper så ska det klara sig. Som du räknar med och ska ha en ren sinus är bra, elektronik gillar inte fyrkantsvåg ( falsk sinus ) utan kan bråka eller säga upp sig.
 
  • Gilla
Addaren
  • Laddar…
100A låter lämpligare.
Säkringen till solpanelen tillför inget alls.
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
A Addaren skrev:
Vi har också tänkt oss en 1000w inverter för att kunna använda datorer och dylikt.
Om ni kör på moderna laptopar så kan de oftast ladda via USB PD, och det finns massvis med 12V till USB PD då det används i bilar. Mer effektivt än att gå över 230V och så kanske du kan dimensionera ner lite.

Edit: på samma sätt finns det 12V laddare för till exempel Ryobi 18V system så man slipper konvertera till 230V
 
  • Gilla
Addaren och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Edit: på samma sätt finns det 12V laddare för till exempel Ryobi 18V system så man slipper konvertera till 230V
Smart! Jag hittade en online till makita 18v som jag har 👍

D Daniel 109 skrev:
100A låter lämpligare.
Säkringen till solpanelen tillför inget alls.
Då får det bli 100A! Jag såg bara en säkring vid solpanelen på någon annans diagram så jag gissade att det behövdes, men då struntar jag i det.

Men vilken säkring rekommenderar ni till DC-loads? Och behövs en jord (det sitter en skruv för det på regulatorn)?
Och vilken kabelarea borde jag ha för batteri-kablarna? :)
 
Redigerat:
A Addaren skrev:
Men vilken säkring rekommenderar ni till DC-loads? Och behövs en jord (det sitter en skruv för det på regulatorn)?
Och vilken kabelarea borde jag ha för batteri-kablarna?
Allt det där hänger ihop.
Jorden på regulatorn kan du ignorera.
Storleken på säkring(ar) och kabeldiameter på DC-Load beror helt på vilka grejer du tänker driva från batteriet och hur långa kablar du tänkt använda.
 
Det vore bra (bättre) med en säkring närmare ena batteripolen, t.ex. plus. Nu ser det att finnas tillräckligt långt kablage för att oavsäkrad kortslutning kan ske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.