En udda fråga kanske. Men jag har köpt på mig en hembygd smältugn för aluminium… befintligt värmeelement är en platta från en spishäll (400v). Elementet är dock trasigt och jag skall byta ut det. Nu har jag bara fått tag i en spis med gamla hederliga plattor, men tänker att det kan vara värt ett försök. Borde funka det med?

Problemet är att det befintliga häll-elementet endast har två kablar för anslutning. Det är en enda lång värmeslinga. Men de gamla spisplattorna som jag tänkt använda istället har 4st kablar in, märkta 1-4.

Vill inte koppla om elen i smältugnen, så förhoppningen var att jag skulle kunna koppla ihop anslutningarna på plattan så att jag sedan bara ansluter de två kablarna som sitter där idag…

hur vet/mäter jag vilka som skall kopplas ihop? Tacksam för tips!

Eldfast element med mica-plattor, anslutningar, spår, arbetsbänk bakgrund, teknisk, elektronisk komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du ohmmäter och använder Ohms lag för att avgöra om du får rimliga värden. Ett kallt element kan visa lägre värde än det har uppvärmt. Du behöver också veta vilken spänning plattan är avsedd för så att du inte överbelastar den.

Man ser på bilden att det finns tre elementslingor som kan parallellkopplas och seriekopplas. I mitten sitter troligen ett överhettningsskydd som bör vara med. Mät och ritas upp och försök lista ut hur det ska vara kopplat för att då den effekt du vill ha.
 
stort tack båda för svar. Ahh, ja då får jag fimpa överhettningsskyddet! Tack för tips
 
För info, ifall nån annan skulle råka leta samma sak. Nu kanske inte alla plattor är kopplade lika men för mig verkar det vara att koppla ihop 1 & 2 samt 3 & 4 som ger mest effekt :)

Nu återstår att se ifall den klarar 700+ grader kontinuerligt😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.