Precis köpt ny induktionshäll.
Har försökt läsa på och till slut kände jag att jag hade en killgissning på hur det här skulle kopplas.

Har tidigare haft spis med 3 fas (Miele)
3 stycken 2.5mm^2 16A säkringar och kopplingsschemat var ju väldigt enkelt att läsa ut.

Siemens hällen kör bara på 2 faser.
Se bifogad bild:

Jag har kopplat
1 = inget
2 = Brun
3 = Svart
4 = Grå (Byglad)
5 = Blå (Byglad)
6 = Jord

När jag slog på spänningen igen så small en av säkringarna i jordfelsbrytaren. (jag gissar L3 = Grå)
Har jag kopplat vansinnigt fel?
Hjälp!
 
  • Kopplingsschema för induktionshäll med markering på 2-fasanslutning.
Ja, det är faktiskt så att om du följer anvisningen som du ringat in till vänster så blir det kortslutning. Det finns inget alternativ beskrivet för Sverige's trefas. Det får man lista ut själv.

Jag antar att du har kopplat in en befintlig kabel direkt i hällen? Koppla då bort den grå och isolera den. Låt den sedan ligga löst i terminalhuset.

Har du kontrollerat att du har en fungerande neutralledare i den blå? Om inte så kan hällen gå sönder.
 
tommib
Jadu, hur är det kopplat i andra änden?

Jag gissar att du har ett perilexsladdställ och att grå där är kopplad till L3. När du kopplade in hällen orsakade du en stum kortslutning mellan en fas och nollan.

Det är inte en "säkring som har smällt i jordfelsbrytaren"...
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D damightytom skrev:
Precis köpt ny induktionshäll.
Har försökt läsa på och till slut kände jag att jag hade en killgissning på hur det här skulle kopplas.

Har tidigare haft spis med 3 fas (Miele)
3 stycken 2.5mm^2 16A säkringar och kopplingsschemat var ju väldigt enkelt att läsa ut.

Siemens hällen kör bara på 2 faser.
Se bifogad bild:

Jag har kopplat
1 = inget
2 = Brun
3 = Svart
4 = Grå (Byglad)
5 = Blå (Byglad)
6 = Jord

När jag slog på spänningen igen så small en av säkringarna i jordfelsbrytaren. (jag gissar L3 = Grå)
Har jag kopplat vansinnigt fel?
Hjälp!
Suck, varför inte köpa hällen av en kompentent firma som kan installera den? Är ju rätt trista pengar om du bränner hällen och får ta det på hemförsäkringen.
 
tommib
Eller bara läsa spisbibeln (sök på forumet) innan man försöker sig på detta.

Det är inte svårt men man måste begripa några grejer innan man installerar en häll.
 
[SH] [SH] skrev:
Suck, varför inte köpa hällen av en kompentent firma som kan installera den? Är ju rätt trista pengar om du bränner hällen och får ta det på hemförsäkringen.
Det är den vanliga dumsnålheten. Köpa via nätet för att spara en tusenlapp mot lokal elfirma. Jag köper alla vitvaror på en lokal firma (inte Elgiganten eller liknande) och får den bästa servicen även vid fel.
 
tommib tommib skrev:
Jadu, hur är det kopplat i andra änden?

Jag gissar att du har ett perilexsladdställ och att grå där är kopplad till L3. När du kopplade in hällen orsakade du en stum kortslutning mellan en fas och nollan.

Det är inte en "säkring som har smällt i jordfelsbrytaren"...

Okey, jordfelsbrytaren bröt iallafall.
Jag inser ju nu att jag är ute på djupt vatten.
Blev många "jag tänkte ju att Miele hällen visade så lätt och tydligt"

Jag får över en behörig elektriker imorgon.
Kan jag låta allting vara tills dess eller bör jag bryta strömmen och koppla ut hällen över natten?
 
tommib
Du bör bryta spänningen till hällen genom att ta ut de tre propparna som går dit eller fälla ner samtliga vippor på dvärgbrytaren/na som matar den. Därefter kan du prova att återställa jordfelsbrytaren.

Förstår du skillnaden på en säkring/dvärgbrytare och en jordfelsbrytare? Om nej så rekommenderar jag starkt den utmärkta guiden till hemmets el som är skriven av Bo Siltberg här på forumet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Edit: ögonen såg något annat än bilderna visade.

Tur att du hade JFB, den sparade dig sannolikt ett antal tusenlappar.

Rätt bra exempel på att man inte ska koppla efter färg.
 
Okey har nu kopplat ur den gråa kabeln.

1an har jag läst i flera andra trådar endast är "parkering" för den 3e fasen.
Är det någon som har erfarenhet av Siemens induktionshällar?

Kort och gott.
Jag ska inte ens koppla in den gråa för att induktionshällen går endast på 2 faser.
Så antingen så köper jag en sån där isoleringshatt, wago, eller det bästa, pakerar den på 1an (om det går)
 
  • Anslutningspunkt för induktionshäll med urkopplad grå kabel och instruktionsbok.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tänker du kring plint 4?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det är faktiskt så att om du följer anvisningen som du ringat in till vänster så blir det kortslutning. Det finns inget alternativ beskrivet för Sverige's trefas. Det får man lista ut själv.

Jag antar att du har kopplat in en befintlig kabel direkt i hällen? Koppla då bort den grå och isolera den. Låt den sedan ligga löst i terminalhuset.

Har du kontrollerat att du har en fungerande neutralledare i den blå? Om inte så kan hällen gå sönder.
Huset är nybyggt (2018) så jag antar att neutral är fungerande.
 
ARJU ARJU skrev:
Hur tänker du kring plint 4?
Jag tänkte att det small när grå var ikopplad. (Siemens instruktion)
Och att den nu får vara tom då den är bryggad med plint 5.
 
Ja det är rätt. Bygeln mellan 4-5 ska vara kvar.
Då jag nu ser att du har en ledig skruv på 1 kan du lämpligen parkera den grå där.
Och om huset är nybyggt finns ingen anledning att kontrollera nollan i uttaget, om man inte har instrument till hands för det.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det är rätt. Bygeln mellan 4-5 ska vara kvar.
Då jag nu ser att du har en ledig skruv på 1 kan du lämpligen parkera den grå där.
Och om huset är nybyggt finns ingen anledning att kontrollera nollan i uttaget, om man inte har instrument till hands för det.
Tack för svaret!
Synd att Siemens sjabblade bort det där med vettiga instruktioner.
Jag har ju höjt dem till skyarna efter att ha haft Miele ett par år och fått erfara deras fruktansvärda kundservice och frånvaro av goodwill.

Deras konstruktörer och tekniska skribenter kunde åtminstone skriva hur allt skulle kopplas in.

ps.
Jag har ju 3 stycken dvärgsäkringar (?) med 16A var. Troligtvis var ju den som small säkringen till den gråa kabeln som fick kortis med Nollan när jag bryggade kablarna.
Kan jag parkera den i 1:an och låta säkringen vara av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.