Fått hjälp av svärfar att byta en handfatsblandare på wc:n. Den gamla var en tapwell birillo BI 071. Den nya en Grohe Start Edge.

Men, det passar inte, läckage!! Svärfar har tätat med tejp... läcker fortfarande mycket.

Antar att jag behöver ett mellanstycke?

Står att anslutningen på tapwell är 10 mm och på grohe är G 3/8.

Känns fånigt att behöva ha hit en rörmokare om det bara är att köpa en extra koppling.
 
  • Närbild på handfatsblandarens anslutning under wc med tejp för att täta läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
Oj oj, fel redan i grunden.
Det skall sitta Vatette kulventiler, inte Ballofix från Broen.

Byt till dessa så passar allt mycket bättre och det blir tätt utan gängtape.
15xG10 vinkelventil.
RSK: 8547096

https://www.rskdatabasen.se/kategor...r/stangventiler/kulventiler/vatette-8547096-1

Jag hittar igen internetbutik som har den upplagd. Men Ahlsell har 226st på hyllan i Hallsberg (Centrallagret) så vilken röris/internetbutik kan ta hem den åt dig omgående om du bara gör en förfrågan på artikelnumret!
400
 
Ok, tack! Det var en byggfirma som gjorde det med ballofixen från början....
 
Så att det läcker beror på fel fabrikat alltså?
 
Krilleman
Nej det läcker ju inte på anslutningen vid brickan.
Det är fel tillverkare på ballofixerna för det ska vara korrekt i brickan.

Det som läcker är ju ovan ballofixerna, vid gängtejpen.

Men nu när jag kikar igen ser det ju ut att sitta bussningar på ballofixerna?!

Är det då lekande 1/2-gänga på blandaren? :thinking:

Jag utgick ifrån texten från @Ida81
"3/8" gänga på nya blandaren...."
 
Ja det känns ju mer som att det läcker för att man valt fel bussningar.
 
Krilleman
S Stefan1972 skrev:
Ja det känns ju mer som att det läcker för att man valt fel bussningar.
Eller att gängtejpen inte tar som den ska och man får läck därav.

Men korrekt godkänd lösning har jag redan bjudit på! (y)
 
Det jag for efter var väl mest att bussningar och sånt efter ev kranar och särskilt synliga kromade sådana brukar täta med packning eller kona. Gängtätningar och sånt brukar ju inte behövas ens på dylika installationer ?
 
Krilleman
Inte i TS fall.

Under blandarens lekande muttrar sitter det någon specialare istället för man köpt korrekt ballofix!
 
Krilleman, jag blir lite nyfiken, varför skall det vara vatett?

Är det för att genomföringen är av det fabrikatet?
 
Krilleman
H hempularen skrev:
Krilleman, jag blir lite nyfiken, varför skall det vara vatett?

Är det för att genomföringen är av det fabrikatet?
Exakt! Som vanligt ska man alltid läsa monteringsanvisningen och följa denna.
Har en produkt ingen monteringsanvisning inom VVS bör man fundera på om det är rätt väg att gå inom materialval!

Följer man detta enkla tipset så är det oerhört enkelt att utföra en korrekt installation.

Monteringsanvisningen för brickan på bilden:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8550649.pdf

Monteringsanvisning med förutsättningar och varningsikon för säker VVS-installation, markerad del om Vatette-kopplingar.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Inte i TS fall.

Under blandarens lekande muttrar sitter det någon specialare istället för man köpt korrekt ballofix!
jo fast det måste väl finnas materiel till bef kran att fortsätta med eller är det en kran som inte ens återfinns i badrum? Att du säger det du säger förstår jag till fullo men det måste ju ändå finnas material som fungerar ihop med den som sitter där. Annars kan man ju inte använda dem någonstans.
Att tillverkaren skriver det de skriver handlar väl mer om funktion och täthet mellan kran och väggbricka ?
 
Krilleman
S Stefan1972 skrev:
jo fast det måste väl finnas materiel till bef kran att fortsätta med eller är det en kran som inte ens återfinns i badrum? Att du säger det du säger förstår jag till fullo men det måste ju ändå finnas material som fungerar ihop med den som sitter där. Annars kan man ju inte använda dem någonstans.
Att tillverkaren skriver det de skriver handlar väl mer om funktion och täthet mellan kran och väggbricka ?
Har tex ballofixen gänga med planände (som jag länkade till ovan) så är det fritt att ansluta vad man vill på denna.

Är det en klämringskoppling ska monteringsanvisningen följas fullt ut. Även likaså på brickan. I dessa två exempel ska man inte frångå anvisningen.

Det är skillnaden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.