Har kopplat el förut men nu går jag alltså bet.

Ska koppla in tvättmaskin så har dragit för ett uttag. Har kopplat allt rätt men får det verkligen inte att fungera.

Kan ni utifrån bilderna se vad jag gör fel?

Mäter även spänning i fasen men ändå får jag inte ström.

Bör jga ha grövre kabel mellan uttag och kopplingdosa?
 
  • Eluttag med öppen kabelanslutning och synliga kablar i färgerna gul/grön, blå och brun.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterat eluttag och öppen kopplingsdosa med kablar vid installation av tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väldigt svårt att se något tydligt fel när bilden är tagen från 3m avstånd
 
W Willmanh skrev:
Det är väldigt svårt att se något tydligt fel när bilden är tagen från 3m avstånd
Uppdaterar med en till.

Första första bildenär värdet mellan jord och nolla den andra mellan jord och fas i uttaget.
 
  • Multimeter visar 0,015V mellan jord och fas i ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter visar 146.2V mellan jord och fas i ett vägguttag med otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag med oskyddade ledningar och mätprober som mäter jord och fas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Gör om kopplingarna i dosan. Det är inte bra att lämna avklippta ledare utstickande ur toppklämmorna.
Om du inte har någon spänning fram till dosa/uttag så är säkringen inte påslagen eller iskruvad
 
E Emil_K skrev:
Gör om kopplingarna i dosan. Det är inte bra att lämna avklippta ledare utstickande ur toppklämmorna.
Om du inte har någon spänning fram till dosa/uttag så är säkringen inte påslagen eller iskruvad
Ska du hempula så gör det ordentligt.

1. den mantlade delen av kabeln sticker in för långt.
2. Ledarna är för korta i dosan.
Ska kabeln gå snett ner från dosan. Det ser inte bra ut.
4. Klammra fast kabeln.
5. Klippta ledare sticker it från Torix, ta bort dom.

jag vet inte vad som är vad i den dosan, och uppenbarligen inte du heller. Men det bör finnas 3 faser, nolla och jord.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jo jag vet om punkterna men är ju inte helt färdig heller. Har precis skruvat av toppklämmorna på bilden. Problemet är att jag inte får det att fungera. Det kommer inte lämnas som det ser ut sen.

Jag får inte igång strömmen på den positionen har testat med tvättmaskin och mobil laddare men inget.

Har även kollat säkringarna. Är förra ägaren som dragit elen. Men allt är draget ner i elskåpet.

Men han kanske inte koppla i elskåpet då vilket inte skulle förvåna mig. Är väl bara att ringa elektriker.
 
Man testar inte funktion med en tvättmaskin eller en mobilladdare. Är inte skyddsjorden med/felkopplad kan det bli livsfarligt. Vet du inte hur du ska prova, ring någon som
Vet.
 
A Alex0l skrev:
Uppdaterar med en till.

Första första bildenär värdet mellan jord och nolla den andra mellan jord och fas i uttaget.
Vad mäter du för spänning mellan fas och nolla?
 
Ledarna ser ju inte ens ut att vara ansluta i dosan. 1,5V mellan fas och jord är så uppenbart fel så jag begriper inte hur du kan bli förvånad att det inte funkar.

Jag skulle råda dig att låta någon som kan el hjälpa dig med det där.
 
  • Gilla
udihow
  • Laddar…
Totte_S
Du får börja kolla bakifrån - varifrån kommer kabeln till dosan? Är det centralen? Mät och kolla så du har spänning på säkringen och så att säkringen är hel, därefter mät igen i dosan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.