Ja, då jag lyckads koppla in en dimmer till en vanlig glödlampa i förra lgh tänkte jag att det var ju inte så svårt så jag tog saken i egna händer i det nya huset och tänkte göra samma sak där.

Jag bröt strömmen till rummet med lampan.

Kopplade ur den gamla brytaren och kopplade in den nya dimmern.

På med strömmen igen.

Lampan funka men inga andra uttag i rummet. :S Ingen bruten säkringen eller något.

Till saken hör att dimmern är en med inbyggd transformator och lampan är en vanlig glödlampa? Är det det som ställt till det?

Har jag liksom transformerat ner hela säkringen till 12V ?

Kankse skall tillägga att jag kopplade ur dimmern och satte tillbaks den gamla brytaren....
 
Kopplade du rätt då? Har du endast två trådar i dosan bakom brytaren eller flera trådar?
Om det är så att det sitter två svarta eller bruna ihop i brytaren så ska dom sitta ihop på dimmern på skruv märkt L eller med en pil. Den tråd som sen går till lampan (kan vara vilken färg som helst) ska in in på skruv med pil och sinuskurva. Men som sagt, troligen har du kopplat fel.
 
Koppla in de båda bruna sladdarna till L på dimmer, alltså det fanns 2 L på dimmern så 1 sladd i varje, sen den svarta till sinuskurvan å pilen.

Jag fattar dock inte hur allt annat kunde sluta funka, har inte de separata ledningar till säkringen?
 
Att det finns två L betyder att man kan använda dimmern för trappkoppling. Båda bruna på samma skruv ska du ha och som sagt svart på pil med kurvan.

Det som hände var att den bruna (fas) som finns i din dosa och levererar ström vidare till uttagen inte längre fick ström då den inta var ihop med den andra bruna som kommer med strömmen till dosan. Belysning och uttag går alltså på samma grupp där.

Observera nu också att om det inte skulle funka ändå så har du en glassäkring bakom ett svart lock i dimmern (troligen) som kan ha tagit en smäll också.
 
Jaha, då får jag tacka. Skall våga mig på detta då.
Det är alltså inga problem att köra transformator dimmer och glödlampa ihop?
 
Vänta här nu......är det inbygg drafo i dimmern? Då måste nollan till lampan också gå igenom för att du ska få 12V till lampan. Har du en skruv som det står N på också? Kan du inte ta en bild på dimmern?
 
Ja fast det är bara en vanlig glödlampa som skall dimmras. Det är fyra "hål" på dimmern ett B, 2 L samt en våg med en pil igenom.

Jag skulle ju kunna åka å köpa mig en dimmer för vanliga glödlampor men denna hade jag liggandes hemma. En Eljo dimmer. GL 315 tror jag det var.
 
Ja men då är det ju en vanlig dimmer som fixar belastning på 315W ungefär.
In med båda bruna på samma L-skruv och ut med tråden till lampan på skruven med pilen med sinuskurvan. Allt ska vara 230V, strömmen fram till brytaren och belysningen. Funkar det ändå inte så har dimmern en liten glassäkring som kan ha gått.

Det är ingen trafo i dimmern.
 
Tack för hjälpen, jag har fått barn, därav dålig med svar...

Bara för att undvika missförstånd så skall väl sinuskurvan med pilen användas till den svarta ledaren?

Funkar gör det nog eftersom lampan lös hela tiden men jag vill ju inte göra mer fel än nödvändigt...
 
Noseone skrev:
Tack för hjälpen, jag har fått barn, därav dålig med svar...

Bara för att undvika missförstånd så skall väl sinuskurvan med pilen användas till den svarta ledaren?

Funkar gör det nog eftersom lampan lös hela tiden men jag vill ju inte göra mer fel än nödvändigt...
japp, då ska det bli rätt men som sagt, lyser det inte så kolla säkringen som sitter i dimmern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.