Hej!

Jag är ny här på forumet och är relativt oerfaren vad gäller elinstallationer så ha överseende att jag inte använder rätt terminologi hehe.

Saken är den att jag har tänkt att installera ett 4-vägs jordat eluttag nära taket på min inglasade balkong där det aldrig kommer väta utan stort sett är som inomhus. Tidigare satt där en lampa som jag monterat bort och istället tänkte jag då installera ett 4-vägs jordat eluttag där. Grejen är då den att eftersom att det satt en lampa där tidigare så är strömkablarna kopplade via en strömbrytare som sitter alldeles innanför dörren ut mot balkongen.

Fråga 1: Duger det med ett vanligt jordat eluttag IP20 på en inglasad balkong som är stort sett som innemiljö och man inte kommer använda uttaget vintertid?

Fråga 2: Funkar det att koppla 4-vägs eluttaget från strömkablarna från en strömbrytare som tidigare bara styrde en lampa? (Det kommer att kopplas på infravärmare på sammanlagt 2000W på uttaget) Att man alltså kopplar ett vägguttag från en lampknapp?


Tacksam för svar!

//Joakim
 
Om balkongen har öppningsbara fönster så gäller minst IP21, och det är vad utanpåliggande uttag brukar hålla. Men hur är det med sol och fukt? IP44-materiel brukar vara lite tåligare då det inte enbart handlar om kapslingsklassen.

Att uttag på balkong styrs av en strömbrytare är ok, det är t.o.m ett krav i reglerna för att undvika otillåten användning (beroende på vilken våning det handlar om...).

Men sedan börjar det bli tveksamt. En infra ok, men två på 2 kW totalt känns inte helt klockrent. Det ryms, strömbrytare, uttag och ledningar ska klara det, men...gruppen delas antagligen med vardagsrummet och kanske fler rum?
 
Ska du ha en bastu på balkongen?
1. Varför infra, om du inte brukar balkongen på vintern? Iofs kanske du bor norrut med medel"värme" på +3 ;)
2. Hur stor är balkongen? 2kW blir bra jäkla varmt om vi pratar 1,5x3-4m.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack för svaren!

Angående sol ligger den konstant i skugga. Väta kan komma in vintertid varför ip41 kommer användas samt en jordfelsbrytare för gruppen.

Angående infravärmarna kommer bara 1 användas åt gången och ytan på balkongen/terrassen är 2,5m x 8m, därav 2 stycken. Bor i Uppsala men infravärmarna kommer förlänga sommaren. :)

Kommer anlita en elektriker då en jordfelsbrytare ska installeras så då får han installera vägguttaget med.
 
  • Gilla
HSP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.