Hej

Har sett att det finns ett antal trådar om liknande ämne. Men eftersom jag känner mig osäker lägger jag upp detta ändå, och hoppas på hjälp.. Och jag vet att jag inte ska ge mig in på saker jag inte kan eller får.. Dvs koppla in fast elutrustning. Men nu är det påbörjat och måste avslutas.

Jag kom över en Siemens induktionshäll till vrakpris.

Där jag ska koppla in den sitter det en vanlig häll. Inkopplad av elektriker. Så jag tänkte att jag följer bara exakt de gamla kablarna. Färg mot färg så ska det fungera.

Dock visade det sig att den gamla hällen och likaväl matningen till kopplingsdosan hade jord, brun, blå, svart och svart.
Och den nya hällen har jord, brun, blå, svart och grå.

Jag la ihop alla enligt färg utom en av de svarta matningen som jag la mot den gråa!

Satte på och då brann det i den högra elen av hällenq(;^;)p. Kopplade bort och skruvade isär hällen. Ser att det brunnit i en liten krets som ser ut att vara en Varistor.

Min fråga. Kan man ta med varistorn till någon elbutik och köpa en ny för några tior? Bor nära Örebro. Och när det gäller inkopplingnen. Hur ska de ligga? Kan den gråa ligga ihop med blå? Såg en lapp på maskinen efter misslyckandet som jag tolkade på det sättet.

Tacksam för råd, trots att jag är utepå tunn is och borde haft en elektriker från början. :blushing:
 
Har du tur så är det bara ett överspänningsskydd som du har bränt, och ett nytt kan du hitta i en elektronikaffär eller hos Elfa.

Ang inkopplingen så behöver mäta och visuellt kontrollera att du verkligen har tre faser, nolla och jord i spisuttaget, och vilka ledare det i så fall är. Det låter som om nollan saknas eller har annan färg än blå...

Sedan ska det finnas en inkopplingsanvisning under hällen. Ska finnas både på den gamla och den nya så att du kan jämföra och ev dra slutsatser.
 
Endast en spänningsmätning av trådarna i kopplingsdosan kan ge ett svar på vad som är rätt. Och är det bara varistorn som brunnit har du tur.
 
Ta dit nån och mät eller skaffa en multimeter eller spänningsprovare.. Funkade hällen från början?
 
Se det från den ljusa sidan, nu har du i alla fall lärt dig en läxa och är en erfarenhet rikare. :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Se det från den ljusa sidan, nu har du i alla fall lärt dig en läxa och är en erfarenhet rikare. :)

//Patrik
Vilken var läxan :O
 
Gå aldrig efter färgerna,, ;)
 
Slugge skrev:
Gå aldrig efter färgerna,, ;)
Självklart måste man mäta först.

Bor i ett hus med både svart och blå nolla, fasen en ofta vit...
 
Din gamla spis kan ha varit 3-fas + nolla, många induktionshällar är 2x fas-nolla.
Alltså skulle tro att du råkat mata din induktionshäll med 400V när den skulle ha 230V.
Kontrollera inkopplingsshemat på nya hällen.
 
Hej,

Två fas med nolla är mycket troligt. Ska kolla ikväll när jag är hemma. När jag kollade på nätet ser jag att det står
Spänning: 220-240 V.

Men om jag ska mäta och aldrig gjort detta. Hur mäter jag med en Multimeter. Är det rimligt enkelt bara på trådarna, eller...?
 
Slugge skrev:
Ta dit nån och mät eller skaffa en multimeter eller spänningsprovare.. Funkade hällen från början?
Ja, den funkade i vänstra delen, dvs de två plattorna till vänster, men visade för spänningsfel i högra delen, dvs 2 plattorna till höger. Det var då jag kopplade om och antagligen la in 400 V istället för 230...:S.

Men nu är jag på jakt efter en Varistor för att prova om det är det. Men den beteckning som står på den som "brunnit" är inte helt enkel att tolka. ELFA kunde inte hjälpa mig per telefon... Vet inte riktigt vart jag ska vända mig.
 
Den borde funka även med bränd varistor, då den bara är ett överspänningsskydd. Ibland finns det säkringar på kretskortet som ska ta smällen när varistorn gör sitt arbete. Finns det inte det tål hällen bara mycket kortvariga transienter, så risken är stor att du har lyckats bränna mer än bara varistorn....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.