Hej
Är hyfsat nyinflyttade i ett hus och i källaren där VVB finns har den gamla ägaren dragit en avloppslang från säkerhetsventilen ned till hål i betongsplattan (inget avlopp utan bara ett hål på ~7Cm där man kan se grus och sten i botten, max 10cm djupt)
Som följd kan man se att källargolvet (~10M2) har fuktfläckar lite överallt och det känns fuktigt på närliggande vägg.
På 15h igår kom det till 17dl så ganska stora mängder vatten / dygn verkar det bli...

Nu tillfälligt har jag lett ned slangen i en hink men skulle på sikt vilja koppla det till ett avlopp, då det inte finns en golvbrunn alls i källaren undrar jag om man istället kan skarva in det på något sätt in i ett närliggande avlopp som kommer från dusch/toalett,tvättstuga på plan 1.
1. Är det möjligt ?
2. Vad behöver jag för delar ?
 
  • En varmvattenberedare i ett källarrum med rör och en gul linje som indikerar nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur mycket ni duschar men 17 dl låter mycket. Är du säker på att inte säkerhetsventilen tjuvläcker?. Den ska läcka under tiden vvb värmer upp vattnet, men om ni duschar på morgonen och den fortfarande droppar på sen eftermiddag så skulle jag kolla på att byta den först. Börja dock med att dra den hela varvet runt några gånger, sitter det lite skit så spolar vattenstöten bort det.
 
  • Gilla
Jeppe_ och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du behöver ett expansionskärl.

Min övertrycksventil läcker inte en droppe.

[länk]
En lösning som säkert fungerar, men visst är den ganska ovanligt med expansionskärl på tappvatten?
 
  • Haha
InsidersUnited
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Nu vet jag inte hur mycket ni duschar men 17 dl låter mycket. Är du säker på att inte säkerhetsventilen tjuvläcker?. Den ska läcka under tiden vvb värmer upp vattnet, men om ni duschar på morgonen och den fortfarande droppar på sen eftermiddag så skulle jag kolla på att byta den först. Börja dock med att dra den hela varvet runt några gånger, sitter det lite skit så spolar vattenstöten bort det.
Utloppsledningen från säkesventil får ej / aldrig dragas med slang! Bör inkopplas till det tänkta avloppsledningen via vattenlås och luftgap. Alltså får utloppsledningen från Säkerhetsventilen ej direkt kopplas in i någon avloppsledning någonsin, endast via vattenlås på avloppsledningen och med luftgap?
 
Har jag rekat slang?
 
D Dilato skrev:
Du behöver ett expansionskärl.

Min övertrycksventil läcker inte en droppe.

[länk]
😂
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.