Hej!

Vi renoverar köket och har tillfälligt diskbänken utomhus. Är det någon som vet om och hur man kan koppla in trädgårdsslangen (från vattenutkastare) till blandaren (som sitter kvar i diskbänken som vi haft inomhus)? Är det ens möjligt och vilka kopplingar behövs? Skulle vara smidigt att fortsätta använda kranen utomhus :)
 
Har du en vattenutkastare med både varmt & kallt vatten? Rekommenderar inte trädgårdsslangen till varmvattnet, då får du dra en pexslang, helst till båda om du inte hade tänkt att stänga av direkt efter användning!
 
JohnBergq JohnBergq skrev:
Har du en vattenutkastare med både varmt & kallt vatten? Rekommenderar inte trädgårdsslangen till varmvattnet, då får du dra en pexslang, helst till båda om du inte hade tänkt att stänga av direkt efter användning!
Det är bara kallvatten i vattenutkastaren. Jag har tänkt stänga av den efter användning.
 
vad har du för anslutning på blandaren nu?
 
T tergo skrev:
[länk]
Rätt fast åt fel håll.

Bör ju gå att få till med någon slangsockel och slangklämmor relativt enkelt, gör ju inte så mkt om det skulle droppa lite!
 
  • Gilla
angsvag
  • Laddar…
jag missuppfattade
om du har 10 mm kopparrör under blandaren så kan du ev trä på en 1/2" slang +slangklämma
 
  • Gilla
angsvag
  • Laddar…
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
vad har du för anslutning på blandaren nu?
inget just nu men när den var inkopplad inomhus var den kopplad till pexrör
 
Ta en bild på rören/slangarna som sitter i blandaren
 
T tergo skrev:
jag missuppfattade
om du har 10 mm kopparrör under blandaren så kan du ev trä på en 1/2" slang +slangklämma
Har inget kopparrör (var kopplad till pexrör inomhus) men på blandaren sitter de ”vanliga” rören kvar men jag får prova och sätta tillbaka en bit och sen prova trä på slangen.
 
Du har säkert en halvtums rörgänga in eller utvändigt sittande på blandarröret, där passar en vanlig Gardena slanganslutning, samma som sitter på din vattenutkastare.

Protte
 
10xR15 med utvändig gänga till blandaren, ev. kan du behöva proppa varmvattenröret då vattnet kan gå runt där & rinna ut på backen om ni råkar vrida ut blandaren till varmvattensidan!
Sedan såklart en övergång likt den du har på vattenutkastaren för att sätta på den utvändiga gängan under blandaren!
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
Ta en bild på rören/slangarna som sitter i blandaren
Här kommer en bild hoppas jag.
 
  • Närbild på anslutningar och rörledningar under handfat med flexibla slangar och vattenlås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då räcker det med en 15 sexkantsnippel, dra försiktigt bara så att du inte skär sönder gummipackningen i halvkopplingen som sitter på röret från blandaren nu!
Köp 2st så kan du sätta ett 15 lock på den från varmvattenröret så att det inte går runt som jag skrev tidigare!
 
  • Gilla
Harry m
  • Laddar…
JohnBergq JohnBergq skrev:
Då räcker det med en 15 sexkantsnippel, dra försiktigt bara så att du inte skär sönder gummipackningen i halvkopplingen som sitter på röret från blandaren nu!
Köp 2st så kan du sätta ett 15 lock på den från varmvattenröret så att det inte går runt som jag skrev tidigare!
Strålande, tack! Då får det bli lite inköp imorgon. Är det såna här jag behöver?
 
  • Sexkantnippel R15XR10 för rörkopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grå och orange slangkoppling märkt med 'Bradas' för trädgårdsbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Harry m
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.