Hej

Har funderingar på hur man ska klara av vinterns elpriser. Har tänkt införskaffa en vattenmantlad gjutjärnskamin. Kaminen har en vattenmängd på 7 liter. Har fått tips att koppla kaminen mot returledningen på bergvärmepumpen. Därav kommer bergvärmen få tillbaka varmare vatten när vi eldar som gör att kompressorn inte behöver starta.

Någon som har tips eller andra tankar? Låter det bra?


//Tellan
 
7 liter , men vilken effekt har den .
 
Inte mycket men är en hjälp. Tänkte bara på att VP inte ska få för hög temp tillbaka och storkna. Det går att koppla in sig på framledningen efter pumpen och flytta givaren för framledningen efter.. Då kommer VP att känna av utgående temp och reglera efter det.. Kaminen ska då vara i serie med VP.
 
J jonaserik skrev:
Inte mycket men är en hjälp. Tänkte bara på att VP inte ska få för hög temp tillbaka och storkna. Det går att koppla in sig på framledningen efter pumpen och flytta givaren för framledningen efter.. Då kommer VP att känna av utgående temp och reglera efter det.. Kaminen ska då vara i serie med VP.
Nä, jag vet att det inte är den bästa kaminen, men vi hade nog tänkt att ha någon annan kamin än en vattenmantlad där egentligen. Och denna är lagom stor för platsen. Dom andra jag kolla på är för stora. Hade vi haft en större hade man kanske behövt en acctank med expansionkärl m.m. Så detta hoppas jag är en enkel och snabb lösning som hjälper till i vinter. Och så är den ju inte svindyr att köpa.

Ska kolla det där med framledningen. Men om man kopplar sig på returledningen. Har inte VP chans att justera ner tempen på det som går ut också?
 
T Tellan8383 skrev:
Effekt: 5,3-12,7kW
Effekt vatten: 2,5 kW
Det kommer bli väldigt varmt i rummet!

Ska man kombinera värmepump och ved/pelletseldning så är väl en ackumulator ett villkor? Sen behöver inte acken vara stor.
 
L lat skrev:
Det kommer bli väldigt varmt i rummet!

Ska man kombinera värmepump och ved/pelletseldning så är väl en ackumulator ett villkor? Sen behöver inte acken vara stor.
Hur stor behöver den vara? Kamin har ju ingen jättemöjlighet att värma en för stor tank.
 
Det finns kaminer från 7-+30kW
Här är ett urval
http://www.nordicheating.se/produkter/vedkaminer/vattenmantlade-vedkaminer.aspx
men det finns även andra lev.

Om den inte ska vara huvudvärmekälla så kanske en ack på 5-750l?
Jag kör en vattenmantlad pelletskamin på 9kW mot en 750l ack och det är min ända värmekälla. Beroende på utetemp tar det 4-8h att värma ack och den räcker 6-36h.
Jag har ett låg/passiv-energihus med golvvärme (max 32--36C framledning) ifrån VillaVarm på 235m2, så det är lite speciellt.
 
L lat skrev:
Det finns kaminer från 7-+30kW
Här är ett urval
[länk]
men det finns även andra lev.

Om den inte ska vara huvudvärmekälla så kanske en ack på 5-750l?
Jag kör en vattenmantlad pelletskamin på 9kW mot en 750l ack och det är min ända värmekälla. Beroende på utetemp tar det 4-8h att värma ack och den räcker 6-36h.
Jag har ett låg/passiv-energihus med golvvärme (max 32--36C framledning) ifrån VillaVarm på 235m2, så det är lite speciellt.
Jag har en kåk från 30-talet, hyfsat isolerad men ändå inte. Inte när det blåser iaf :) Men vi har golvärme och radiatorer på övervåningen. Bergvärmen är ju huvudvärmekälla. Tanken är ju att det är jag försöker tänka ut nu ska stötta bergvärmen så inte el fakturan ska bli för hög. Och då hitta jag den vattenmantlade gjutjärnskaminen jag länka ovanför. Vet ju att den kanske inte är perfekt, men den var hyfsat pris på. Sen vill gärna frugan ha en gjutjärn. Men jag är mer inne på det du länka till. Har inte fått upp dom sidorna innan. Känns som nordic heating inte betalar goggle tillräckligt mycket :)
 
Det finns även ett antal andra.
Om du söker på vattenmantlad + ved så borde du få ett antal träffar.

Jag handlade hos Nordic heating och fick bra hjälp av dem (efter en del tjat). Men i mitt fall var det ett tanke/konstruktionsfel ifrån fabrikaten, de hade en åt helvete för kraftig c-pump i kamminen som tog en del tid att övertyga lev & fabrikant om.
 
Det viktiga att titta på är att den ska så låg effekt som möjligt mot luften.
 
L lat skrev:
Det finns även ett antal andra.
Om du söker på vattenmantlad + ved så borde du få ett antal träffar.

Jag handlade hos Nordic heating och fick bra hjälp av dem (efter en del tjat). Men i mitt fall var det ett tanke/konstruktionsfel ifrån fabrikaten, de hade en åt helvete för kraftig c-pump i kamminen som tog en del tid att övertyga lev & fabrikant om.

Var det en Romotop Espera 03 du köpte? Hade varit bra med en bild hur kamin ser ut bakifrån och hur rör med mera ska gå in i kaminen.
 
T Tellan8383 skrev:
Var det en Romotop Espera 03 du köpte? Hade varit bra med en bild hur kamin ser ut bakifrån och hur rör med mera ska gå in i kaminen.
Nej det var en CMG (Caminneti) LW9.
Jag har satt en plåt över mellanrummet mellan kamin & skorsten, så det syns inte mycket.
Det var bara 2-rör (hetvatten & retur), sen satte jag en blandningsventil & en strypventil för att få en bra laddning.
Ja, plus skvalra ifrån S-ventil.
Röranslutningar för kamin med blandningsventil, strypventil och skorsten, delvis dold av plåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av blandningsventil och strypventil i anslutning till kamin och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.