Jag kommer att vilja växla över värme till varmvattenberedaren i en ctc v20-panna (bifogar bild).
Det räcker väl inte att bara koppla det på vattenledningen som går in i tanken, det vattenet står ju stilla. Eller blir det så hög temp så att det självcirkulerar?
Jag har lite dåliga kunskaper om detta... Ser fram emot råd och tips! :)
 
  • panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du får förklara lite närmare. Vad har du för värmekälla som ska mata beredaren i pannan? Och framför allt varför?
 
Hej Lordi,

Det är solpaneler som ska ladda varmvattenberedaren på sommaren. Jag har hört att det ska gå med en värmeväxlare.
 
Ok. Jo det går med värmeväxlare, fast det känns som beredaren i pannan är lite liten, endast 75 liter.
Nu är jag ingen expert på just solvärme, men jag hade nog skaffat en större varmvattenberedare med solslingor och kopplat den i serie med beredaren i pannan (dvs om du endast ska ha solpanelerna till varmvatten)
Man vill ju försöka ladda så mycket vatten som möjligt när solen skiner. Och med solslingor slipper du växlare.
Då kommer pannan att gå in och toppa upp vid de tillfällen som solberedaren inte är tillräckligt varm.

Kanske ngn annan har något bättre förslag?
 
lordi skrev:
Ok. Jo det går med värmeväxlare
Gud vad bra! Frågan är bara hur man kopplar värmeväxlaren eftersom vattnet i vvberedaren inte cirkulerar. Kan du förklara hur du hade gjort, Lordi?

Sen förstår jag ditt resonnemang med tanken osv. Men det är inte det min fråga gäller i nuläget. Men jag lovar det kommer att finnas en lösning på det.
 
Det blir lite bökigt eftersom du inte ska ha någon ackumulering av varmvattnet. Jag är osäker på om du kommer att tjäna så mycket på att göra såhär, men men..
Eftersom din panna har hetvattenanslutning så tror jag att det näst sämsta alternativet vore att ladda pannvattnet istället. Det i sin tur värmer upp beredaren.
Hur man än gör, så behöver du ett laddpaket med cirkulationspump, givare och styrningar på "solpanelsidan" av växlaren.
Du behöver även cirkulationspump och styrningar med nån slags trevägsventil på andra sidan för att kunna ladda pannan/beredaren. Jag tror det är en lösning som kanske kostar mer än det smakar, tyvärr.
Om du ska elda med ved i pannan så bör (i princip skall) du ändå ha en eller två acktankar. Då kunde du ju välja såna med solslinga.
Men du kunde ju höra med nåt företag som säljer solfångare, de brukar vara hjälpsamma på att kunna ta fram lösningar. Kanske de har någon annan idé. Som sagt så är jag ingen expert på solvärme.

Men jag ska kolla runt lite och se om jag kan hitta nåt kopplingsschema på nätet
 
Det kommer att finnas två ackumulatortankar till systemet, men det är bara 'slavtankar', ingen tekniktank.

"näst sämsta alternativet vore att ladda pannvattnet istället. Det i sin tur värmer upp beredaren." Men det är denna principen jag vill vända på (dvs hetvattnet värmer pannvattnet som i sin tur när det blir överskott laddar över till ack-tankar)... det är det min fråga handlar om.

Alla anslutningar till pannvattnet är nämligen upptagna.

Så för att renodla min fråga: Var ansluter jag värmeväxlaren för att ladda över värme i vv-beredaren som sitter i pannan?

Jag är väldigt glad för goda råd i övrigt, men det är inte det jag saknar i nuläget.

Hopp om svar på gåtan.
mvh Velton
 
Tänker du köpa solpaneler för denna inkoppling?
 
Hej hej, Solpanelerna är redan köpta och ska installeras så fort jag bestämt mig hur inkopplingen ska ske. Skulle vara jättespännande och höra om det är någon som kan beskriva hur man kopplar till beredaren (även om halva världen försöker övertyga mig om att det finns bättre alternativ... )

Jag har tyvärr inte råd att köpa tekniktank och flytta hela systemet till den. Systemet är nu centrerat kring pannan eftersom det är en kombipanna.
:)
 
Okej, nu fick jag en förklaring till hur du har tänkt :) Du vill alltså så att säga värma pannvattnet "bakvägen" genom att värma beredaren. Jag försöker kolla lite om jag kan hitta nån bra färdig lösning på det. Tror inte nån har provat den lösningen än iofs. Ett problem som jag ser det är att beredaren sitter i toppen på pannan, det är ju inte det optimala i detta fallet. Eftersom varmt vatten stiger, så vill man värma i botten först. Men jag ska kolla runt lite och se vad jag kan hitta

PS Tanken med mina tidigare inlägg var ju att jag tyckte det var synd om du skulle lägga ut en massa pengar på ngt som blev halvbra, eller kanske inte funkar alls.
 
Hej hej Lordi!
Jag förstår din omsorg i dina tidigare svar! :)

Men jag är glad att du förstår mitt resonemang nu. Det är nog som du säger knappt någon som testat den varianten tidigare för när jag försöker prata med folk så bara säger de att det inte går... och jag är den där envisa typen som säger 'Ingenting är omöjligt..' :)

Lova att återkomma om du hittar någon slags lösning. Väntar med spänning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.