Hej!

Är det möjligt att koppla från denna strömbrytare och dra en kabel till ett nytt USB uttag i sovrummet. Om ja, hur ska den kopplas på rätt sätt?
 
  • En öppen eluttag vägginstallation med synliga ledningar och monteringsplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eldosa med färgmarkeringar och kablar, ej färdiginstalleras, på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad LED-lampa i plastförpackning med synlig skruv och interna delar, mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt arkitektoniskt modellhus i plastförpackning hålls i en hand, suddig bakgrund, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en USB-vägguttag med två portar, oöppnad, förpackad i plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, saknas nolla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sannolikt har du också fel kabeltyp, den du fotat ser inte ut som en kabel för fast installation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Och troligen har du en lite "udda" elinstallation över huvud taget. Man drar inte lösa trådar i en minikanal.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och troligen har du en lite "udda" elinstallation över huvud taget. Man drar inte lösa trådar i en minikanal.
Nej, jag vet.

Elektrikern drog nya kabler genom såna plast kanaler för ca. 10 års sedan när det gamla elsystemet skulle bytas ut. :surprised:
 
Om jag istället drar en kabel från en befintlig elluttag med nollan hur ska den då kopplas på rätt sätt?
 
Om du använder rätt typ av kabel dvs. en avsedd för fast förläggning så är det inga problem att gå från ett uttag till ett nytt. Och om det är som du säger, renoverat för 10 år sedan så ska alla uttag, både vägg och tak, vara jordade och du visar en tvåledare som inte kan användas för att den saknar ledare för jord och inte är av rätt typ.

Ps
Man kan ju undra hur resten av anläggningen är utförd, det luktar icke fackmannamässigt lång väg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och om det är som du säger, renoverat för 10 år sedan så ska alla uttag, både vägg och tak, vara jordade och du visar en tvåledare som inte kan användas för att den saknar ledare för jord och inte är av rätt typ.
I detta fall handlar det om fast anslutning av en dubbelisolerad apparat (åtminstone förutsätter jag att den är det). Gäller det fortfarande att kabeln skall innehålla jordledare då? Bara nyfiken, finns knappast något skäl att skippa jorden.

E elmont skrev:
Man kan ju undra hur resten av anläggningen är utförd, det luktar icke fackmannamässigt lång väg.
Japp, svårt att tipsa när man inte vet vilka "kreativa lösningar" som använts på andra håll i anläggningen.
 
A alfista skrev:
I detta fall handlar det om fast anslutning av en dubbelisolerad apparat (åtminstone förutsätter jag att den är det). Gäller det fortfarande att kabeln skall innehålla jordledare då? Bara nyfiken, finns knappast något skäl att skippa jorden.
Nu är jag inte elektriker, kan ha fel. Men jag har uppfattat att för fast installation som det är här så skall jord dras fram även till en dubbelisolerad apparat. Jämför med ojordade "Euro uttag". De installeras ibland för att slippa dra fram jord, men det är formelt fel.

Jag kan bara gissa hur man tänkt där, men jag gissar att det handlar om att någon kan byta ut uttaget mot ett vanligt senare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jorden ska alltid dras fram så att den finns kopplad tills den når "slutstationen", någon kan ju i framtiden ha en önskan om att göra nått "nytt".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jorden ska alltid dras fram så att den finns kopplad tills den når "slutstationen", någon kan ju i framtiden ha en önskan om att göra nått "nytt".
Det här hänger jag inte med på. Måste jord vara framdragen i ett rum med enbart ojordade uttag/apparter?
Eller jag har kanske fattat innerbörden fel?
 
Det gäller vid nyproduktion och utökning av anläggningen OM inte den befintliga installationen är så pass gammal att kravet på jord inte fans när den utfördes OCH utökningen/renoveringen inte är omfattande.
I det här fallet var anläggningen renoverad för ca 10 år sedan och då fanns kravet på jord sedan länge.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det gäller vid nyproduktion och utökning av anläggningen OM inte den befintliga installationen är så pass gammal att kravet på jord inte fans när den utfördes OCH utökningen/renoveringen inte är omfattande.
I det här fallet var anläggningen renoverad för ca 10 år sedan och då fanns kravet på jord sedan länge.
Då är jag med, tack för bra förklaring!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.