Jag ska byta diskbänk i köket och tänkte själv koppla ut vatten till den gamla blandaren. Den nya blandaren kräver ändrade rör och till det ska jag anlita en rörmokare.

Så här ser det ut just nu. Min plan är att stänga av ballofixerna, hålla emot med en fast nyckel på ballofixen och lossa den övre muttern. Sedan är det förhoppningsvis bara att dra ur rören till blandaren uppåt. Slutligen tänkte jag sätta ett lock på ballofixen.

Är det korrekt sätt och finns det något jag glömt?

Rördelar för köksblandare med anvisningar för att lossa och hålla fast, redo för demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kromade vattenrör och ballofixventiler under en köksdisk, förberedda för demontering inför byte av blandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Korrekt :)
Om du kommer till att stänga av huvudkranen så gör det, ..
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
om du inte kan stänga av huvudkranen kan du lossa armarna på ballofixerna när dom är stängda, då slipper du bli blöt om du råkar komma åt spaken när du lossar blandaren
 
Rören till blandaren är 10 mm och sexkanten på kopplingen mot ballofixen är 19 mm. Vilket lock ska man köpa för att plugga när röret är borta?
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
om du inte kan stänga av huvudkranen kan du lossa armarna på ballofixerna när dom är stängda, då slipper du bli blöt om du råkar komma åt spaken när du lossar blandaren
Så man kan lossa armarna utan att det rinner vatten? I så fall blir det lättare att hålla emot ballofixen med en nyckel utan arm.
 
Z ZipLock skrev:
Rören till blandaren är 10 mm och sexkanten på kopplingen mot ballofixen är 19 mm. Vilket lock ska man köpa för att plugga när röret är borta?
du ska ha en konisk plugg https://www.clasohlson.com/se/Rörplugg/p/30-9779-10
du använder samma muttrar som sitter nu, om det inte sitter en förminskning på 10mm röret ska du ha en 10mm plugg

(länkade till CO då kulventilen ser ut att vara därifrån)
 
Z ZipLock skrev:
Så man kan lossa armarna utan att det rinner vatten? I så fall blir det lättare att hålla emot ballofixen med en nyckel utan arm.
Ja
 
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
du ska ha en konisk plugg [länk]
du använder samma muttrar som sitter nu, om det inte sitter en förminskning på 10mm röret ska du ha en 10mm plugg

(länkade till CO då kulventilen ser ut att vara därifrån)
Ballofixen verkar heta Frese-DR och det står "10" på den övre kopplingen (mot blandare) och "12" på den nedre (mot inkommande vatten).

Vattenrörskoppling märkt Frese-DR med nummer 10 och 12 på övre och nedre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
då köper du två 10mm pluggar
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Stämmer det att det sitter "klämringar" på rören från blandaren? Är det bara att dra av dem så att man får loss sexkantiga muttern från rören.

452259.jpg
 
Z ZipLock skrev:
Stämmer det att det sitter "klämringar" på rören från blandaren? Är det bara att dra av dem så att man får loss sexkantiga muttern från rören.

[bild]
Ja, och dom kan vara kniviga att få dän, men det brukar gå att knipsa eller fila av dom.
Alt så kapar du av röret precis ovan så du får loss muttern.
Du behöver ändå köpa nya klämringar för att kunna återanvända kopplingen ..
 
Du kommer inte få loss dem. Kapa rören istället.
 
Om man sågar en snitt genom klämringen så brukar man kunna spräcka dem med en skruvmejsel. Men helt klart så är det lättare att kapa rören helt precis ovanför klämringen.
 
Nu är blandaren bortkopplad och rören proppade. Några erfarenheter:
  • Även om det inte ser ut så på bilderna är det trångt som fasen i underskåpet med diskhon på plats.
  • Rören från blandaren satt rätt ordentligt fast i ballofixen, särskilt kallvattnet. Det svåra är ju att båda rören måste dras uppåt samtidigt, men blandaren sitter inte rakt ovanför och rören nedanför ballofixerna är rätt dåligt fixerade. Det slutade med att jag sågade av rören till blandaren för att kunna dra ut de två rören var för sig.
Två proppade ballofixventiler med avsågade rör mot en vit vägg, illustrerar utmaningar i trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
g2p3ihr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.