Hej!

Jag har flyttat in i en äldre lägenhet där det finns en tvättmaskin i badrummet. Jag vill göra mig av med tvättmaskinen (inte ersätta den med en ny) och jag har två frågor om att koppla ur el och vatten.

1. Elanslutningen är inkapslad i en kopplingsdosa som sitter monterad på väggen. Att skruva loss kabeln är inga konstigheter men jag antar att jag behöver stänga hålet för kabelgenomföringen, in i dosan, efter att jag tagit bort kabeln. Hur gör jag det så det blir rätt gjort? Finns det någon komponent man kan köpa för just det ändamålet? Runt kabeln sitter en liten gummikrage som tätar runt hålet i kopplingsdosan. En sådan fast utan hål hade varit perfekt, finns det att köpa (vad heter det i så fall)?

2. Vattnet är anslutet med en skruvkoppling (vita plastmuttern i bild) och det finns en avstängningsventil på röret. Om jag skruvar bort anslutningen till tvättmaskinen, är det OK (”fackmannamässigt”) att lämna röret med öppen ände och alltså ha kulventilen som enda stopp för vattnet? Eller behöver man också plugga röret? Röret pekar nedåt mot golvet och golvbrunn finns i duschen som är ca 1 meter bort.

På sikt kommer vi renovera hela badrummet och då kommer fackmän få göra en mer permanent lösning, dvs ta bort rör och el som inte används, men det ligger några år bort i tiden så jag vill göra något som är säkert tills vidare.

Tacksam för svar!
 
  • Öppen eldosa med synliga kablar och skruvanslutningar på vägg med kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsrör kopplat till vägg med kakel, inklusive golvbrunn och tillkopplingsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk kopplingsdosa på vägg med rörledning mot golv i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Spargel skrev:
Hej!

Jag har flyttat in i en äldre lägenhet där det finns en tvättmaskin i badrummet. Jag vill göra mig av med tvättmaskinen (inte ersätta den med en ny) och jag har två frågor om att koppla ur el och vatten.

1. Elanslutningen är inkapslad i en kopplingsdosa som sitter monterad på väggen. Att skruva loss kabeln är inga konstigheter men jag antar att jag behöver stänga hålet för kabelgenomföringen, in i dosan, efter att jag tagit bort kabeln. Hur gör jag det så det blir rätt gjort? Finns det någon komponent man kan köpa för just det ändamålet? Runt kabeln sitter en liten gummikrage som tätar runt hålet i kopplingsdosan. En sådan fast utan hål hade varit perfekt, finns det att köpa (vad heter det i så fall)?

2. Vattnet är anslutet med en skruvkoppling (vita plastmuttern i bild) och det finns en avstängningsventil på röret. Om jag skruvar bort anslutningen till tvättmaskinen, är det OK (”fackmannamässigt”) att lämna röret med öppen ände och alltså ha kulventilen som enda stopp för vattnet? Eller behöver man också plugga röret? Röret pekar nedåt mot golvet och golvbrunn finns i duschen som är ca 1 meter bort.

På sikt kommer vi renovera hela badrummet och då kommer fackmän få göra en mer permanent lösning, dvs ta bort rör och el som inte används, men det ligger några år bort i tiden så jag vill göra något som är säkert tills vidare.

Tacksam för svar!
1. Jag tror du behöver köpa en ny kopplingsdosa, då är packningen utan hål från början. Vet inte om det finns genomföringar att köpa löst (måste nog vara exakt till den kopplingsdosan du har då: ABL-SURSUM ?). Men en kopplingsdosa kostar ju bara 50-60 kr, även om det förstås är lite mer jobb att byta hela. Alternativet är att täta med någt annat: En plugg av något slag tex.
2. Jag skulle satt på ett lock också...så man inte stöter till kulventilen etc. Kostar inte många tior. Kolla dimensionen så det blir rätt bara
452269.jpg
 
  • Gilla
Spargel
  • Laddar…
det brukar gå att skruva loss vredet på kulventiler ,då kan man endast öppna och stänga med en skruvmejsel eller insexnyckel men oavsett vilket så bör man sätta på ett lock.
kabelhålet kan man täta med en klick silikon eller latex
 
  • Gilla
Spargel och 1 till
  • Laddar…
Enklast är väl att klämma fast något i dragavlastningen för att hindra ett barnfinger från att komma in.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.