Jag är i behov av att koppla ur och tömma några golvärmeslingor, då jag skall riva golvet. Jag är dock lite osäker på det rätta tillvägagångsättet.

Så som det ser ut skulle man kunna gissa att det kan vara möjligt att stänga av en slangs supply och låta den spola igenom på något sätt till return. Detta har jag ingen aning om dock.

Jag tänkte gå tillväga på följande vis och är ute efter någon sorts validering på att det är en Ok metod alt. Att någon föreslår en bra metod.

1. Stäng av pumpen.

Golvärmesystem med fördelare, ventiler och slangar under ett tak, installationsprocess pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Stäng av vatten (blå) till supply fördelaren. Kan man kanske här stänga av supply till en slang i taget via (grön)?

Golvärmesystem med fördelare, kulventiler och aktuatorer monterade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Stäng av vatten till return efter några minuter. Via röd.

4. Skruva av slang från return och suga upp vatten med dammsugare som tål det.

5. Skruva av samma slang från supply när vattnet är borta.

All hjälp uppskattas. Rörläggarfirman som skulle komma in har corona och alla andra är uppbokade 3 månader fram, och jag måste verkligen fortsätta rivning av golv för att kunna hålla schemat.

Tack på förhand alla hobbister och proffs.
 
Redigerat:
Ska du ha slingorna kvar eller läggas om. Är det frostfritt i rummet.
 
J jonaserik skrev:
Ska du ha slingorna kvar eller läggas om. Är det frostfritt i rummet.
Ja, det är frostfritt.

Jag vill gärna koppla ur dem gracefully, alltså ha dem kvar. Jag måste nog byta till tunnare ändå (vi kanske flytspacklar). Det kan hända att jag lägger dem någon annanstans.
 
Nu tänker jag att man kanske inte ska Stänga av pumpen, då det kan vara så att det går slangar till fördelaren på övervåningen här med…

Rörsystem med kopparledningar och ventiler, antyder kopplingar mot fördelare ovanvåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den fördelaren som sitter där ska den vara kvar då på plats och är nog bara för dom slangarna som är till golvet nere, dom går ju bara rakt ner. Pumpen där är den för att pumpa till fler ställen , det sitter 2 avstängare för dessa en blå en röd , stänger du dom så är det stopp ut på slingorna. Det syns inga rör ut på andra sidan. Då är det tvärnit. Enda sättet att få att vatten är med tryckluft om dom ska tömmas. det syns att det är en tom. Inte ansluten, tar du bort pluggarna så blir det öppet, kommer att komma liiiite vatten men inte mycket när du öppnar. För att tömma en slang i taget ställer du ner 2 termostater till min och en till max , då töms bara en slang .sen lika för dom andra. Bara tryckluft som hjälper Hänger du med.
 
Sen syns det lite klurigt med anslutningen av slangarna, dragna direkt med kläm på fördelarna, lossar du sexkanten som är längst ner så kan slangen tvingas ur kopplingen och blir lös PS fotona uppoch ner men går att se ändå
 
  • Gilla
Leonardaukea
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den fördelaren som sitter där ska den vara kvar då på plats och är nog bara för dom slangarna som är till golvet nere, dom går ju bara rakt ner. Pumpen där är den för att pumpa till fler ställen , det sitter 2 avstängare för dessa en blå en röd , stänger du dom så är det stopp ut på slingorna. Det syns inga rör ut på andra sidan. Då är det tvärnit. Enda sättet att få att vatten är med tryckluft om dom ska tömmas. det syns att det är en tom. Inte ansluten, tar du bort pluggarna så blir det öppet, kommer att komma liiiite vatten men inte mycket när du öppnar. För att tömma en slang i taget ställer du ner 2 termostater till min och en till max , då töms bara en slang .sen lika för dom andra. Bara tryckluft som hjälper Hänger du med.
Fördelaren skall vara kvar. Tänkte återanvända den för de nya tunnare slangarna.

Finns det något sätt att ställa in termostaterna vid fördelaren, eller menar du de digitala som är uppe i rummen?

Menar du att reglera med termostaterna skulle skapa ett tryck ut i en av slangarna? Skall detta då göras så att return på vattnet är öppet, eller ska jag skruva upp för att fylla i en hink?

Jag är inte helt 100% på att jag hänger med på hur du menar, även fast jag lärde mig en del :)
 
J jonaserik skrev:
Sen syns det lite klurigt med anslutningen av slangarna, dragna direkt med kläm på fördelarna, lossar du sexkanten som är längst ner så kan slangen tvingas ur kopplingen och blir lös PS fotona uppoch ner men går att se ändå
De är nog monterade upp och ner
 
Ja när ventilerna är stängda så kommer inte mer vatten till slangarna, det med att ställa ner termostaterna på 2 ställen och ställa upp på 1 gör att bara en slang är öppen, då när man blåser så är det bara den öppna som blåses ur, när den är tom så sätts den termostaten på min och annan på max , då kan tömma en slang i taget. Problemet blir att det sprutar en hel del vatten ur en fördelare, så ta det försiktigt, det kan gå att lossa hela anslutningen på röret och sätta dit en gardenakoppling där och ha slangar, tror att i fördelaren är det vanlig rörgänga
 
  • Ventiler och termostater på ett rörledningssystem för vattenfördelning med handskrivna anteckningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leonardaukea
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ja när ventilerna är stängda så kommer inte mer vatten till slangarna, det med att ställa ner termostaterna på 2 ställen och ställa upp på 1 gör att bara en slang är öppen, då när man blåser så är det bara den öppna som blåses ur, när den är tom så sätts den termostaten på min och annan på max , då kan tömma en slang i taget. Problemet blir att det sprutar en hel del vatten ur en fördelare, så ta det försiktigt, det kan gå att lossa hela anslutningen på röret och sätta dit en gardenakoppling där och ha slangar, tror att i fördelaren är det vanlig rörgänga
Tack, det börjar bli lite tydligare nu.

1. jag stryper både supply och return med den större spaken (blåmarkerad) och omarkerad röd.

2. tar bort muttrarna längst ut. Ställer in röret som skall tas bort på max via termostaten och de andra på min.

3. Skruvar bort slangen som skall tömmas från supply. Sätter in en gardenakoppling med slang ner i avlopp så fort jag kan.

4. Skruvar av samma slang från return och blåser ut vattnet

Var det något sånt här du menade?
 
Du behöver inte ha bråttom kommer kanske några centiliter innan trycket går ur slangarna, sen ska du inte ta bort någon slang ännu , tömma först. sexkanthattarna till höger på bild tas bort ( kan vara utvändig rörgänga där) du får prova , eller så är det nog en del till som sitter på röret , kan nog gängas av den med , i röret så är det säkert rörgänga och då passar en gardena . Den kopplings om slangen sitt fast med är nog inte rörgänga.
 
  • Gilla
Leonardaukea
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du behöver inte ha bråttom kommer kanske några centiliter innan trycket går ur slangarna, sen ska du inte ta bort någon slang ännu , tömma först. sexkanthattarna till höger på bild tas bort ( kan vara utvändig rörgänga där) du får prova , eller så är det nog en del till som sitter på röret , kan nog gängas av den med , i röret så är det säkert rörgänga och då passar en gardena . Den kopplings om slangen sitt fast med är nog inte rörgänga.

Tack för hjälpen, vi får se hur det går :) Är du helt 100% säker på det här förfarandet?
 
Kan inte hända något ventiler stängda inget vatten sprutar och det senare får du känna lite på själv. hur du kan koppla ihop fördelarna och ev slangar så du slippar slabba med vatten och duscha när luften trycker på
 
  • Gilla
Leonardaukea
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.