Hej,

I samband med badrumsrenovering kopplades ett element bort eftersom vi istället skulle ha golvvärme. Efter detta så fungerar inte värmen på övervåningen alls.

Kopplingen ser ut som på den bifogade bilden där jag har fyllt i lite med rött efter några markeringar som jag inte vet riktigt vad de betyder.

Ser detta korrekt ut?

Tack på förhand
/JohanKBA
 
  • koppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vill svara? Det vore intressant att veta svaret...
 
Bakom locket till höger i bild, finns där inte en liten insexskruv, som skruvad i botten stänger genomströmningen ?
 
Markeringarna betyder att vattnet följer linjerna, d.v.s. du har pluggat slingan helt.
Byt mot en radiatorförbigång istället så får du igång cirkulationen till de andra radiatorerna.
 
BAS skrev:
Markeringarna betyder att vattnet följer linjerna, d.v.s. du har pluggat slingan helt.
Byt mot en radiatorförbigång istället så får du igång cirkulationen till de andra radiatorerna.
Hej och tack för svaret BAS, är du säker på att det inte kan vara som Mäster säger med en skruv som stänger av flödet på ena sidan?

Är det svårt att byta en till en radiatorförbigång? Rörläggaren som gjorde arbetet svarar varken på telefon eller mail längre så om det inte är svårt att byta så gör jag det nog själv.

Några tips på hur man gör och hur man vet vad man skall köpa för grejer?

/JohanKBA, inte direkt rörmockare :)
 
Hej Johan.
Burnwills länk är rätt. Det är busenkelt att byta.
- Stäng alla radiatorventiler ( för att minska risken att få in luft i dem)
- Töm ut vattnet ur pannan, men inte mer än nödvändigt. Det ska inte sippra in luft.
- Lossa muttrarna på den monterade kopplingen utan att ta bort kopplingen
- Gör ett snabbt byte så det inte rinner ut vatten/kommer in luft.
- Fyll på pannan
- Kolla att du fått tätt
- Öppna radiatorventilerna.
- Luft radiatorerna (om det kommit in luft)
 
Du har garanterat ett enrörsystem. Dvs där radiatorerna är kopplat i serie. Vad som har gjorts är att det har satts på en koppling till tvårörsystem där radiatorerna är kopplat parallellt. Som du ser enligt de röda linjerna så är kretsen bruten. Det gör att du har stängt seriekopplingen. Typ som man skruvar ur lampan ur julgransbelysning.

Du måste göra som sagts ovan.
Se till att släpp trycket i radiatorslingan. Antingen har du ventiler vid värmekällan som du kan bryta eller så släpper du trycket vid förmodligen ventil vid expansionskärlet, Har du så du kan stänga slingan med ventil så gör du så och sedan öppnar du avluftningen på en radiator tills trycket är borta.
Är det i badrummet så borde du inte har känsligt golv. Annars virar du en handduk runt rören innan du lossar kopplingen. Är trycket släppt så är det i princip vattnet i kopplingen som kan läcka ut.
 
Tack för alla svar!

Jag tror att jag kan lösa problemet på egen hand med hjälp av era tips men jag kommer nog jaga badrumsfirman som gjort jobbet lite till.
Problemet med dem är att de skulle varit klara i Maj men har fortfarande massor kvar....så de är inte så snabba :)

Men om det blir för kallt så vet jag nu hur jag skall göra.

Tack
/JohanKba
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.