Hej!

Vi skall renovera badrummet på nedervåningen och jag tänkte riva ut det själv. Har jag tänkt rätt gällande elementet såhär?

Stäng av vattnet till värmesystemet
Öppna kopplingarna vid väggen och låt vattnet rinna ut/plugga så fort det går
Ta bort elementet

En annan fråga är om systemet blockeras om jag pluggar de båda rören eller om de måste vara i en slinga för att vattnet inte skall stanna upp?
 
  • Värmeelement i hörn med synliga rör och ventiler nära tapetserad vägg och golv inför badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är tvårörsystem så fungerar det så som du tänkt.
Om det är ettrörsystem så måste det byglas.

För att kolla om det är ettrörsystem eller tvårörsystem så kan man vrida upp framledningen (på ”pannan”) samt stänga termostatventilen på elementet.
Efter ett tag kan man kolla om rören till/från elementet är varma, om de är kalla så kan man öppna termostaten på elementet och känna om ena röret blir varmt, då stänger man termostaten igen för att se om röret fortsätter att bli varmt eller om det svalnar.

Är rören varma fastän termostaten är nedskruvad på noll så är det ettrörsystem.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är tvårörsystem så fungerar det så som du tänkt.
Om det är ettrörsystem så måste det byglas.

För att kolla om det är ettrörsystem eller tvårörsystem så kan man vrida upp framledningen (på ”pannan”) samt stänga termostatventilen på elementet.
Efter ett tag kan man kolla om rören till/från elementet är varma, om de är kalla så kan man öppna termostaten på elementet och känna om ena röret blir varmt, då stänger man termostaten igen för att se om röret fortsätter att bli varmt eller om det svalnar.

Är rören varma fastän termostaten är nedskruvad på noll så är det ettrörsystem.
Ok, tack!

Det borde jag också kunna se när jag tar ned väggarna, eller hur?
 
J JanneMo skrev:
Ok, tack!

Det borde jag också kunna se när jag tar ned väggarna, eller hur?