Hej!

Vi skall renovera badrummet på nedervåningen och jag tänkte riva ut det själv. Har jag tänkt rätt gällande elementet såhär?

Stäng av vattnet till värmesystemet
Öppna kopplingarna vid väggen och låt vattnet rinna ut/plugga så fort det går
Ta bort elementet

En annan fråga är om systemet blockeras om jag pluggar de båda rören eller om de måste vara i en slinga för att vattnet inte skall stanna upp?
 
  • Värmeelement i hörn med synliga rör och ventiler nära tapetserad vägg och golv inför badrumsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är tvårörsystem så fungerar det så som du tänkt.
Om det är ettrörsystem så måste det byglas.

För att kolla om det är ettrörsystem eller tvårörsystem så kan man vrida upp framledningen (på ”pannan”) samt stänga termostatventilen på elementet.
Efter ett tag kan man kolla om rören till/från elementet är varma, om de är kalla så kan man öppna termostaten på elementet och känna om ena röret blir varmt, då stänger man termostaten igen för att se om röret fortsätter att bli varmt eller om det svalnar.

Är rören varma fastän termostaten är nedskruvad på noll så är det ettrörsystem.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om det är tvårörsystem så fungerar det så som du tänkt.
Om det är ettrörsystem så måste det byglas.

För att kolla om det är ettrörsystem eller tvårörsystem så kan man vrida upp framledningen (på ”pannan”) samt stänga termostatventilen på elementet.
Efter ett tag kan man kolla om rören till/från elementet är varma, om de är kalla så kan man öppna termostaten på elementet och känna om ena röret blir varmt, då stänger man termostaten igen för att se om röret fortsätter att bli varmt eller om det svalnar.

Är rören varma fastän termostaten är nedskruvad på noll så är det ettrörsystem.
Ok, tack!

Det borde jag också kunna se när jag tar ned väggarna, eller hur?
 
J JanneMo skrev:
Ok, tack!

Det borde jag också kunna se när jag tar ned väggarna, eller hur?
Det du har där är så gott som till 100% enrörs. För att se det i golv/vägg får man i så fall följa till någon avgrening där det är tydligt om det ligger parallellt mot två rör eller ej. Ska du tillbaks med samma inom rimlig tid kan du ju låta systemet vara urtappat under tiden annars är det vettigare att skaffa propp som passar upptill på armaturen och låta rören vara på plats.
 
GK100 GK100 skrev:
Det du har där är så gott som till 100% enrörs. För att se det i golv/vägg får man i så fall följa till någon avgrening där det är tydligt om det ligger parallellt mot två rör eller ej. Ska du tillbaks med samma inom rimlig tid kan du ju låta systemet vara urtappat under tiden annars är det vettigare att skaffa propp som passar upptill på armaturen och låta rören vara på plats.
Jahopp. Det är väl enklast att bygla, det borde väl inte spela någon roll även om det skulle vara ett tvårörssystem. Jag kan inte låta det vara kvar, det blir för krångligt att kakla. Vi kommer troligen inte att behålla elementet utan skaffa ett nytt istället.

Tack!
 
J JanneMo skrev:
Jahopp. Det är väl enklast att bygla, det borde väl inte spela någon roll även om det skulle vara ett tvårörssystem. Jag kan inte låta det vara kvar, det blir för krångligt att kakla. Vi kommer troligen inte att behålla elementet utan skaffa ett nytt istället.

Tack!
Är det enrör ska du bygla och vid tvårör proppa det blir helt fel annars. Och som sagt är det en kortare tid stäng av cirkulationspumpen och låt det stå tomt. Om det ska in något nytt får du passa på att lägga om rören så det blir bra och passar det nya när det blir färdigt.
 
Ok, jag får luska vidare. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.