Jag har en vanlig gammal "dum" ir-deckare i garaget som styr mina taklampor. Denna fungerar, men har lite litet "synfält" och jag skulle vilja styra detta med tex. en Philips Hue-detektor, och det i sig är inget problem då jag har flera varianter av zigbee-brytare för inbyggnad. Men jag skulle helst vilja ha kvar den gamla deteketorn också, för de ovanliga tillfällena då zigbee-nätet antingen är nere eller inte är åtkomligt.

Är det "ok" att hela sonika dela faserna till varsin deckare och sen koppla ihop de efteråt? Här finns ju en liten risk för förvirring antar jag om man kopplat bort den enda och den andra leder tex. Hur hade en elektriker gjort?
 
Troligen inte.

Säkerhetsmässigt är det inga problem att ha två deckare som oberoende av varandra kan släppa fram ström. Ingen vettig människa litar på en en strömbrytare när man behöver göra elektriskt underhåll.

De allra flesta sensorer kan användas så länge som de har ett potentialfritt relä på utgången. Man hör att de klickar. Men Philips Hue? Troligen inte, kanske använder de halvledarteknik som relä typ tyristor. Tveksamt om de gillar at man lägger 230 V på dess ingång där de är i avstängt läge. Det borde fungera, men...
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Troligen inte.

Säkerhetsmässigt är det inga problem att ha två deckare som oberoende av varandra kan släppa fram ström. Ingen vettig människa litar på en en strömbrytare när man behöver göra elektriskt underhåll.

De allra flesta sensorer kan användas så länge som de har ett potentialfritt relä på utgången. Man hör att de klickar. Men Philips Hue? Troligen inte, kanske använder de halvledarteknik som relä typ tyristor. Tveksamt om de gillar at man lägger 230 V på dess ingång där de är i avstängt läge. Det borde fungera, men...
Det är alltså en sådan här jag tänkte använda, eller liknande då det finns många snarlika:

https://www.m.nu/rela-zigbee/inbygg...ZSMyb-Z1Wks7hVEvvtr7fHbdlf7IaDscaAqfNEALw_wcB
 
Ser du något i specen som antyder att de använder potentialfria reläer på utgången? Jag gör det inte.
 
Det måste vara separat med relä med potenitialfria kontakter för att fungera bra, det med triac går inte bra att använda, då gåt även att mata lyset med en strömbrytare för att ha konstant lyse.
 
J jonaserik skrev:
Det måste vara separat med relä med potenitialfria kontakter för att fungera bra, det med triac går inte bra att använda, då gåt även att mata lyset med en strömbrytare för att ha konstant lyse.
Jag öppnade en låda och det är definitivt reläer, man kan dessutom höra de ganska tydligt.
 
Bra , det brukar synas som symbol om det är ett potensialfritt relä. Då går det även att lägga samma fas över en strömbrytare in på tändtråden så lampan blir tänd 24/7, inte fel om det ska vara lite fest i en mörk period
 
En fas in (L)och två utgångar (L1, L2)
Med anledning av detta så säger jag att det inte är ett potentialfritt relä
 
U Uffe A skrev:
En fas in (L)och två utgångar (L1, L2)
Med anledning av detta så säger jag att det inte är ett potentialfritt relä
Du har rätt , 2 kanals och troligtvis enligt specen så är det inte något relä med potensialfria kontakter in utan en form triac troligtvis, går inget bra att ha 2 st sådana, och den är inte för s.k lågenergilampor utan bara för vanliga glöd och Led
Min vi kanske missuppfattar att TS ska kunna slå och av strömmen till ljusreläna med den.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Fast man styr väl den där sunricher via zigbee och då sådana rörelsedeckare. Fast då får ju inte elektrikern nöjet att dra all extra kablage...
 
Ja du är det ett vanligt ljusrelä så ska det bara ha en fas till sig och det med alla möjliga styrningar som det talas om har jag inte erfarenhet av , har själv bara vanliga och kan ge lampan spänning 24/7 om jag vill , men då slocknar den inte.
 
B larry78 skrev:
Fast man styr väl den där sunricher via zigbee och då sådana rörelsedeckare. Fast då får ju inte elektrikern nöjet att dra all extra kablage...
Verkar ju inte som att TS hade tänkt anlita en elektriker
Så du kan väl ge TS lösningen till problemet :cool:
 
J jonaserik skrev:
Du har rätt , 2 kanals och troligtvis enligt specen så är det inte något relä med potensialfria kontakter in utan en form triac troligtvis, går inget bra att ha 2 st sådana, och den är inte för s.k lågenergilampor utan bara för vanliga glöd och Led
Min vi kanske missuppfattar att TS ska kunna slå och av strömmen till ljusreläna med den.
Enda sättet att kunna hjälpa TS är att få fullständig information (skiss och förklaring på önskad funktion)
Hade TS tänkt anlita elektriker så hade denne kunnat lösa det efter att ha sett förutsättningarna på plats ;)
 
U Uffe A skrev:
Enda sättet att kunna hjälpa TS är att få fullständig information (skiss och förklaring på önskad funktion)
Hade TS tänkt anlita elektriker så hade denne kunnat lösa det efter att ha sett förutsättningarna på plats ;)
Ligger något i det du säger, så vi kanske ska lägga ner det hela.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Ordet potentialfritt som jag använde är inte riktigt rätt, utan bara enkelt att använda. Om samma L-terminal matar elektroniken och två st reläer går lika bra. Det är ett mekaniskt relä som är det viktiga. Halvledarreläet av olika slag kan bli problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.