Nyligen köpt en torktumlare och det följde med en avloppsslang enl bild. Kan jag koppla den till utstickaren på avloppsröret under diskhon, som jag markerat med rött? Det gula är avloppsslangen från tvättmaskinen. En grå avloppsslang för torktumlare hålls ovanför diskhon, med delar av köket i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör under diskho med markerad utstickare och ansluten avloppsslang från tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går utmärkt.
 
  • Gilla
Alm9999 och 1 till
  • Laddar…
Ett problem: där torktumlarens slang var tänkt att monteras (rött) är alldeles för nära diskhons undersida, slangen får inte plats där under.

Tänkt lösning: det vita lodräta avloppsröret i vilket tvättmaskinens släng fäster (gult); finns det liknande rör med två ingångar för avloppsslangar?
 
P ptk skrev:
Nyligen köpt en torktumlare och det följde med en avloppsslang enl bild. Kan jag koppla den till utstickaren på avloppsröret under diskhon, som jag markerat med rött? Det gula är avloppsslangen från tvättmaskinen. [bild] [bild]
Det blir trångt. Bättre med en delad skarv där tvättmaskin är inkopplad.
 
Det finns skarvar alltså (fråga och påstående i ett!)
 
Denna kanske kan vara en lösning?
https://www.hornbach.se/shop/FALUPL...mm-x-45-8082434/8595844/artikel-detaljer.html Vattenlås med ansluten flexibel slang och två slangklämmor, tänkt som lösning för torktumlarslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen får du väl se till att det inte ska kunna komma in något vatten i torktumlarslangen, ifall det skulle bli stopp i vattenlåset eller om vattenlåset inte klarar att svälja allt vatten om man tömmer en hel balja vatten.
 
Hur skulle man kunna hindra backflöde, @ådal ?
 
I tvättmaskinen så är nästan alltid en backventil inbyggd i maskinen. Hur det är med torktumlare vet jag inte men då den har en avloppsslang så vore det mycket konstigt om det inte sitter en backventil i denna maskin också. Annars finns det kopplingar som hindrar återflöde.
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Vad säger monteringsanvisningarna till maskinen?

Här är från en bosch iaf,

Illustration av monteringsalternativ för avloppsslang till en Bosch-maskin, med varningar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men sätt i alla fall avloppsslangen så högt upp du kan mot diskbänken!
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Min har samma instruktioner, Bosch. Det kanske blir enklast att montera ner slangen mot golvbrunnen, så slipper man backflöde och får en enklare montering!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.