Ska koppla in tvättmaskin och torktumlare , hur kopplar jag ihop det i dosan ? Skulle vilja ha en bild på det !! Någon som kan fixa det ? Tack
 
Omöjligt att svara på med med så lite info. Lägg upp en bild på dosan (utan lock) så kanske det klarnar något.
 
Som sagt det finns flera olika sätt att dra fram el till en TM/TT. Det kan vara enfas matning till dosan. Då kommer båda maskinerna att matas av en säkring, och går inte att köra samtidigt. Eller det kan vara förbrett för två eller trefas matning.

OM det är flerfasmatning så finns det stor risk att en maskin får 400V istället för 230V och förstörs, ifall man kopplar fel.

Och rent hypotetiskt så kan du ha maskiner som vill ha 400V matning, men det är väldigt ovanligt.
 
Hoppas du ser
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dosan på bilden ska jag ha och skarva sladden med , den som sitter i badrummet är det bara tre sladdar , blå , brun och jord ,
 
Önskemålet gällde nog en bild på befintlig dosa där den nämnda treledaren syns. Vad är det idag kopplat i dosan, och hur är den avsäkrad? eftersom det bara är enfasmatning är det troligt att du inte kommer att kunna köra tvättmaskin och torktumlare samtidigt.

Dosan på bilden saknar dragavlastning och är inte bra till att ansluta maskinerna till.

Tvättmaskinen och torktumlaren har sannolikt en blå, en brun och en gulgrön tråd i sina respektive anslutningskablar. Under förutsättning att allt är rätt kopplat nu så skall du koppla blå på blå, brun på brun och gulgrön på gulgrön. Det viktiga är att du verifierar att allt är rätt kopplat och avsäkrat innan du kopplar in maskinerna. Du kan inte förutsätta att den som kopplade in det befintliga visste vad han gjorde.
 
Tack , det är insatslägenhet så alla badrum blev renoverade och det va en elektriker , dosan som jag ska koppla till efter denna där stack det ut tre sladdar , blå , brun och gröngul . Så jag kopplar bara in TM . Elaffären sa att jag skulle köpa den dosan på bilden . Blir det inte säkert att använda den ?
 
Dosan saknar dragavlastning til att börja med, sedan beror det på om kabeln fram är infälld eller utanpåliggande, om det sitter en dosa i väggen osv.
Föreslår att du tar dit en elektriker som fixar detta.
Elaffärer brukar vara bäst på att sälja, kunskaper om elinstallation brukar det vara sämre med.
 
Jag är inte helt klar över vad du skall göra. Det finns en dosa på plats och du har köpt en ny dosa. Vad skall du göra med den nya dosan och vad skall du göra med den gamla? Den mjuka anslutningskabeln från tvättmaskinen bör gå in i en dosa med dragavlastning, och det finns inte i den dosa du köpt. Däremot är den utmärkt för att skarva installationskabel som klamras på väggen.
 
Precis jag ska skarva sladden med den dosan på bilden , öppna den andra som satt från början och där stack det ut tre kablar , blå , brun och en gul grön , har inte råd med en elektriker , men min granne ska kolla innan jag kopplar ihop det sista . Till TT får det bli en stick kontakt som jag kan sätta i vid lampan i badrummet för där är det ett uttag . Tack för alla råd och jag ska vara försiktig :)
 
PS sladdarna går in i dosan och den är vatten tät :)
 
Förklara lite mer. Det sitter alltså en dosa på väggen just nu. I den hr du tre trådar. Så långt är jag med. Men tänker du byta ut den dosan mot den på bilden?

El i badrum är extra farligt, det måste bli rätt. En elstöt som bara är obehaglig i ett vanligt rum är direkt dödande om man står där blöta fötter, just duschat.

Om en elektriker har satt en dosa på väggen för tvättmaskin. Då är det troligen en s.k anslutningsdosa, som har dragavlastning i sig. Det har däremot inte den dosan du visar. Ta en bild på dosan och lägg upp här.
 
Dragavlastning va menas med det ? Dosorna ser lika ut runt om , men den fasta dosan har inte " sockerbiten " som den lösa har .
 
Dragavlastning är vad det låter som. Något som håller emot om du drar i kabeln. Anslutningskabeln kommer att hänga i en båge mellan dosan och tvättmaskinen. Om du snubblar på den så skall det finnas något som tar upp kraften. Detta något skall klämma på kabelns mantel. Poängen är att kabeln inte så lätt skall slitas sönder så att du får spänningsförande trådar som sticker ut i badrummet.
 
Okej , men sladden går längs väggen och taket , och sätter fast sladden med , såna man spikar fast kabel på golvet men jag borrar och pluggar och har i silikon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.