Jag och min sambo har flyttat tillbaka till hans familje hus, dock stängde min sambo av vattnet när han flyttade sist.
Kommunen måste komma hit och koppla tillbaka vattnet och byta vattenmätare och ett rör som var sönder vittrat.
Vet någon ungefär hur det här går till och vad det kan kosta?
Försökt googla men finner inga svar på att vattnet är bortkopplad Lixom. Det kanske inte kan vara det? Är rätt nybörjare på sånt här så ursäktar dumma frågor haha!
 
Vattenmätaren brukar bytas kostnadsfritt (dvs du betalar för den via vattenräkningen.)
Mätaren bör/ska sitta på en vattenmätarkonsol som gör det enkelt att senare byta mätaren.

Du säger att rören har vittrat sönder, då tror jag inte kommunen eller dess entreprenör monterar dit en ny mätare, utan du måste själv tillse att anläggningen är OK och mätarbytet kan utföras på ett korrekt sätt.

Kolla dessa saker med din kommun.
 
A Ankali skrev:
Jag och min sambo har flyttat tillbaka till hans familje hus, dock stängde min sambo av vattnet när han flyttade sist.
Kommunen måste komma hit och koppla tillbaka vattnet och byta vattenmätare och ett rör som var sönder vittrat.
Vet någon ungefär hur det här går till och vad det kan kosta?
Försökt googla men finner inga svar på att vattnet är bortkopplad Lixom. Det kanske inte kan vara det? Är rätt nybörjare på sånt här så ursäktar dumma frågor haha!
Beror helt på hur din kommuns vatten-verksamhet fungerar. Det är på deras hemsida du ska leta uppgifter, så när du googlar lägger du till din kommuns namn i frågan. Eftersom det är vardag idag kanske du kan nå dem via telefon för att fråga.
 
Kommunen har vart här och för att dom skulle sätta på vattnet och byta mätaren skulle rören isoleras och den kopplingen bytas Är en sån sväng som vittrat, typ kopparrör eller så. . Men kopplar dom på det kostnadsfritt sedan då? För just nu betalar vi inte för vatten då det är avstängt hos dom!? Tror jag. Eller kanske går att sätta på i källaren, fått för mej dom inte ens kan stänga av...
 
Ta kontakt med en lokal vvs-firma. Dom ska veta vad som gäller för vattenmätaren och kan fixa dina rör.
Sannolikt kopplar kommunen på vattnet kostnadsfritt eller mot en liten avgift, detta efter att rör och mätare uppfyller deras krav.
 
A Ankali skrev:
Kommunen har vart här och för att dom skulle sätta på vattnet och byta mätaren skulle rören isoleras och den kopplingen bytas Är en sån sväng som vittrat, typ kopparrör eller så. . Men kopplar dom på det kostnadsfritt sedan då? För just nu betalar vi inte för vatten då det är avstängt hos dom!? Tror jag. Eller kanske går att sätta på i källaren, fått för mej dom inte ens kan stänga av...
Ring en VVS-firma och få det fixat.

Vill du spara pengar och göra det själv? I så fall är det bra om du fotar det som ska bytas ut och lägger upp bilder i tråden. Blir lättare att fråga forumet om råd då, på vad det kommer kosta, vilka delar du ska köpa och hur du ska göra.

Klart att kommunen kan stänga av vattnet, eller som i det här fallet vägra sätta på innan systemet är helt. Du vill väl inte ha en en vattenläcka i källaren? Eller på din tomt?
 
Vissa VAnätägare kan ta en återanslutningsavgift, det jag har sett nu när jag kollade lite på nätet så var det typ 500kr då var det för återanslutning efter avstängning pga obetalda räkningar.
 
Det är en typ kopplingsdosa visst som var viktigast, från stort rör till litet. Ska fixa bilder när jag är hemma.
Har även en annan fråga, vi köpte nytt sån här stos samma som på länken nedan, men efter byte så vid spolning rinner vatten ut på golvet genom denna?! Alltså fylls inte ens upp i toaletten. Någon som vet eventuellt fel? Är samma storlek osv på den förra och dom är någorlunda identiska förutom ålder . https://www.vvsobygg.se/purus-wc-an...ePIR4Q-kP4GG7tYd1OarhNHD9ZLLSUdEaAsj7EALw_wcB
 
Är det golv- eller vägganslutning?

Var läcker det? Mellan röret i golvet/väggen & stosen? Eller mellan stosen och toastolen?

Åt vilket håll är den monterad?

Är det slätända, muffända eller toastosände som kommer genom golv/vägg?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det golv- eller vägganslutning?

Var läcker det? Mellan röret i golvet/väggen & stosen? Eller mellan stosen och toastolen?

Åt vilket håll är den monterad?

Är det slätända, muffända eller toastosände som kommer genom golv/vägg?
Den är golvmonterad, och det rinner ut precis vid golvet, alltså under stosen. Bifogar en mysig bild hehe... Så kanske du ser vad du behöver?
Det är en bit rör som sticker upp genom golvet, typ kanske 1-1,5cm ovanför kaklet där man ska montera stos och sen toastolen i där...
Varken jag Eller mannen är så kunniga och när det ser ut som det gjorde innan antog vi det skulle funka. Silikonranden som du ser lade min sambo mellan röret o klinkersen så de sitter inte mot stosen... Tror att den sitter med röret bakåt, alltså åt höger på bilden. Överdelen är ju åt andra hållet typ...
 
  • Rör som sticker upp genom kaklat golv med silikonrand, intill en toalettstol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.