Jag har letat mig blå i diverse olika forum för att försöka få svar på detta men inte lyckats hitta något vettigt.
Håller på att installera ny (bättre begagnad) panna och 2 tankar. En tekniktank med 4-slingor på 1000l och en tom slavtank på 750l. För att kunna få ut mesta möjliga tillskott av solvärmen och även spara laddning i tekniktanken har jag tänkt shunta ut värme till radiatorkretsen med en Bivalentshunt. Men hur gör man lämpligast en sån koppling mot två tankar? Bör jag ta ut värme påde mitt på tekniktanken och på slavtanken eller bara mitt på tekniktanken? alla kopplingsscheman jag har sett är på en ensam tank med uttag i toppen och mitt på. Jag inbillar mig att det enda jag åstedkommer om jag bara tar ut värme i mitten på tekniktanken är att jag kyler den fortare? Hur blir det med självcirkulation mellan tankarna om man kopplar ihop mitten på slavtanken med mitten på tekniktanken och drar ihop det till port 1 på shunten?

Vore väldigt trevligt att få lite idéer kring detta, är det någon som sett en liknande koppling eller är det kanske så feltänkt att det alternativet inte finns? :confused:

Tacksam för Svar!
 
Jag hinner inte kolla nu, men för ett par år sedan hittade jag intressanta kopplingsscheman på ESBE's hemsida. Kör själv med två tankar med biv-shunten endast kopplad till tekniktanken. Det den gör är att i första hand plocka värmen lågt ur värmelagret och bara spetsa med värmen från den övre delen (samma idé som blandningsventiler kopplade till vv-slingorna).
Vinsten är att Du hushållar med den varmaste värmen genom att i första hand värma nere i tanken. Du kyler inte där du tar ut värmen. Över tiden kryper naturligtvis skiktningen mellan det varma och det kalla uppåt i tanken, men det gör det ju oavsett...

Kom just på att NILA har bra skisser på sin hemsida: www.koping.net/nila
 
Ta ut vatten till ingång 1 på shunten från mitten av tekniktanken. Skiktningen gör att du får ungefär samma temp på samma höjd i båda tankarna även utan mellanrör på mitten.
 
Matss skrev:
Ta ut vatten till ingång 1 på shunten från mitten av tekniktanken. Skiktningen gör att du får ungefär samma temp på samma höjd i båda tankarna även utan mellanrör på mitten.
Kan jag tolka det som att vattnet i slavtanken själcirkulerar över till tekniktanken i och med att vattnet i botten på tekniktanken blir tyngre? Det var ungefär så jag funderade på att göra men inte visste om det skulle funka, jag ska prova med den kopplingen så får vi se.

Tack för tipset! :)
 
Jaarmanen skrev:
Kan jag tolka det som att vattnet i slavtanken själcirkulerar över till tekniktanken i och med att vattnet i botten på tekniktanken blir tyngre? Det var ungefär så jag funderade på att göra men inte visste om det skulle funka, jag ska prova med den kopplingen så får vi se.

Tack för tipset! :)
Så ska det tolkas!

Man kan tänka så här: Antag att du har två tankar förbundna i topp och botten men en stängd kran på ett av rören. I den ena tanken är det hett vatten och i den andra kallt. Vad händer när kranen öppnas? Jo eftersom det kalla vattnet är tyngre än det varma kommer det att pressa sig in under det varma i den varma tanken tills balans inträffar.

På samma sätt sker balansering när du tar vatten via mittutaget på ena tanken. Men har man långa rör mellan tankarna och bra fart på pumpen kan det ju bli tryckvariationer som beroende på hur det ser ut över eller underkompenserar självcirkulationen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.