Hej alla,

Då DCL uttaget är för stort, vill jag koppla min taklampa direkt. Är det endast ”sockerbit” som gäller eller finns det bättre och smartare lösning?
 
  • Öppet DCL-uttag i taket utan ansluten lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte det där ett uttag för sladdmontage?
Kan du inte köpa ett infällt uttag för tak?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är inte det där ett uttag för sladdmontage?
Kan du inte köpa ett infällt uttag för tak?
Har du någon länk till någon sådan?
 
Mikael_L
Huddingebo Huddingebo skrev:
ett infällt uttag för tak?
Brukar ju dock kräva att det finns en infälld dosa, vilket jag inte ser i bilden.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Brukar ju dock kräva att det finns en infälld dosa, vilket jag inte ser i bilden.
nix, ingen infälld dosa finns.
 
Mikael_L
J Jackeee skrev:
Då DCL uttaget är för stort, vill jag koppla min taklampa direkt. Är det endast ”sockerbit” som gäller eller finns det bättre och smartare lösning?
Tänkte du skruva lampan direkt mot taket sen, så att alla sladdar och kopplingar döljs i någon slags "kopp" i lampfoten?

Man ja, isåfall kan du köra med sockerbit om du vill.
Eller lyxa med wago 221.

Men kan säga som så, vore jag hos en kund och det redan satt en sockerbit på ledarna i taket, så skulle jag aldrig orka gå ner till bilen för att hämta ett par wago, utan jag skulle skruvat ihop det hela med sockerbiten, det duger så gott så.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tänkte du skruva lampan direkt mot taket sen, så att alla sladdar och kopplingar döljs i någon slags "kopp" i lampfoten?

Man ja, isåfall kan du köra med sockerbit om du vill.
Eller lyxa med wago 221.

Men kan säga som så, vore jag hos en kund och det redan satt en sockerbit på ledarna i taket, så skulle jag aldrig orka gå ner till bilen för att hämta ett par wago, utan jag skulle skruvat ihop det hela med sockerbiten, det duger så gott så.
precis så är det som du beskriver med lampan som ska sitta. Har en sockerbit hemma men kan vara lite bökigt att hålla i lampan och skriva samtidigt. Smidigare med wago?
 
Mikael_L
J Jackeee skrev:
men kan vara lite bökigt att hålla i lampan och skriva samtidigt. Smidigare med wago?
Jo, lite smidigare är det väl.
 
Ska väl testas. Tack!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Brukar ju dock kräva att det finns en infälld dosa, vilket jag inte ser i bilden.
Nej just det ja... tänkte inte på det.
Måste vara en äldre renoverad lägenhet..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.