Jag skulle byta ut den gamla strömbrytaren mot en Renova. I all stress kopplades allt loss och jag såg aldrig hur kablarna satt i den gamla.
Men hur ska jag koppla? Det är två svarta kablar och en röd? Och ja, jag vet att jag inte borde göra det själv.
 
Hur tror du vi på distans ska veta hur dina kablar ska kopplas?
Ta en bild på dina grejor så kanske det går att reda ut.
 
Ja, jag återkommer med en bild. Blir osäker vad som är vad.
 
Kan vara så enkelt som att det är en trappkoppling du har, men du ger inte mycket info omkring dina grejor, då blir det bara gissningar och spekulation.
 
Det finns två strömbrytare till samma lampa, en på övervåningen och en på nedervåningen. När den gamla strömbrytaren skruvades bort uppe fanns det tre kablar. Två svarta och en röd.
Jag kopplade in dom, men kopplade fel för lampan går inte att släcka varken uppe eller nere nu.
Betyder det att det är en trappkoppling?
Har bytt strömbrytare i hela huset nästan men då hade inte kablarna dom här färgerna.
 
Trappkoppling, ja
Felkopplat, ja
 
  • Gilla
Tristessa
  • Laddar…
Ja det är en trappkoppling.

Om du lägger upp bilder på din nya brytare, så man ser inkopplingssymbolerna, så komme vi att kunna hjälpa dig.

Om jag får gissa så är en anslutning märkt med ett L eller P. I så fall skall den röda kopplas till den. Sedan har du troligen två anslutningar med varsin pil. Kopplade två andra till varsin pil.

Nu är detta en gissning. Gissningar kan vara farliga. Men i det här fallet, om där faktiskt satt en brytare tidigare, med just se här tre trådarna inkopplade, så kan en felkoppling inte bli farlig.

Annars bör man vara extremt försiktig med just röda trådar, i äldre hus, typ 60 tal till en bit in på 70 talet användes röd som skyddsjord. Och just skyddsjord blir livsfarlig att koppla fel.
 
Min man hade varit duktig och tagit en bild på gamla, så jag antar att det bara är att koppla likadant på den nya?
 
Ja likadant som följer symbolerna, inte säkert att ”geometrin” är densamma.
 
  • Gilla
Tristessa
  • Laddar…
Försöker ladda upp en bild, men det går inte bra det heller.
 
H hempularen skrev:
Ja likadant som följer symbolerna, inte säkert att ”geometrin” är densamma.
Ja, precis!
 
5
Här är ett schema för hur en trappkoppling med två mellantrådar ser ut.
Så kanske du kan se och förstå principen för hur det fungerar.:)
 
  • Schema över trappkoppling med två mellantrådar för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varje gång dylika trådar dyker upp så måste man dra på smilbanden.

”RIV UT SKITEN, hur svårt kan det va” :thinking:

Protte
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Nu funkar det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.