Halloj!

Jag håller på att byta vår ringklocka (knappen) och tittade lite i skåpet som det ringer från. Ser där att det verkar vara batterikopplat men skulle vilja dra in el då jag misstänker att min nya klocka drar lite mer än den gamla.

Den nya knappen är en ny digital sak med lite kamera och annat smått o gott. Den kan dock kopplas till befintlig el som tidigare knapp använt men går den på vanliga batterier så är det nog inte så mycket att hänga i granen.

Problemet jag har är att det inte någonstans finns en bra och befintlig dragning från väggen utan det närmaste jag har är ett vanligt eluttag. Frågan är då, kan jag koppla ström direkt från elluttag in i dosan på väggen eller kommer den att explodera? Och om det går, hur kopplar jag isåfall? (se bild)
 
Är säkert så att den säger upp sig blixtsnabbt med 230V . Måste finnas en beskrivning på den nya om vilken spänning den ska ha 24,12,8 V eller vad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tänkte lite om den svarta dosan eventuellt fungerade som någon form av transformator ner till rätt volt.

Den nya klarar 8-24V så den är ju anpassad för att kunna kopplas in i befintligt kablage.
 
Vilken dosa, någon form av trafo, vet ingen om på forumet, mera info om den. Är det en trafo så står värdena på den.
 
Finns en bild, som tydligen blev av det klickbara alternativet, i originalinlägget.

Men det står inte ett skit på den mer än "Do not oil". Det är ju en gammal grej från 1990 skulle jag tro (byggnadsåret på huset) så kanske inte det mest avancerade..

Om vi vänder på steken och antar att den kommer att explodera. Bör det fungera att installera en sån här mellan väggen och klockan?

https://www.ledgrossisten.se/led-transformator-c-41/transformator-12v-20w-p-323
 
Den där kändes rätt så relevant faktisk.

Stort tack 👌
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Ser ut som en Frielnd Ding Dong och det ingen trafo där, dom röda är spänningsmatninegn till och det sitter kanske en trafo på annat ställe i huset, kanske vid centralen, den fungerar med batteri 4 X 1,5 V = 6 volt. Dom röda kan gå ut till tryckknappen med, troligtvis och har då batteridrift, men kopplingen ser inte rätt ut med dom röda. Har den fungerat den gamla.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fungerat har den gjort, dock inte utan batterier. Men blir lite brydd nu när jag plockat vidare lite. Ena sladden vid själva knappen är gul, medans båda här inne är röda.

Innebär det att det rimligtvis sitter något mellan knappen och dosan i bilden?
 
Utan batterier, då finns ingen trafo, det med färger, kan vara vad som helst skarv. Nu so det ser ut så är det 2 röda som är kopplade på spolen 2 och 3 och det är direkt på. 2 Röda går iväg 1 bli gul, enligt normal tanke att det är/varit en trafo mellan en röd och gul. Går det att rycka lite i dom röda, rör sig alla som kommer till tryckkknappen då, är det som kommer ut där så kan det gå att se om dom är lösa i ett rör. Rick inte ör mycket som do försvinner in. I bland kan det ha suttit/normalt en trafo vid centralen och den tagits bort.
 
Det verkar inte vara mer avancerat än att det kanske är en skarv. Men oavsett vad, jag testar koppla in med en trafo innan så får jag se vad som händer. Är ju inga hiskeliga summor pengar det handlar om ifall själva klockan skulle ryka 😅

Stort tack för all hjälp!
 
Du ska då koppla in trafon mellan en röd och skruven den satt på i burken, DingDongen ska ha liktröm.
 
Om den inte drivs med batteri sitter det en ringledningstransformator någonstans, kanske bredvid elcentralen.

Specen är:
Drivs av 4 st batterier LR14 (1,5 volt) eller transformator (tillbehör). Transformator Honeywell D753 och D770 passar.

https://www.if-sakerhet.se/dorrklocka-friedland-d107-facett.html
Installationsguide för dörrklocka med transformator och olika spänningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaserik skrev:
Du ska då koppla in trafon mellan en röd och skruven den satt på i burken, DingDongen ska ha liktröm.
Går lika bra med växelström.
Elektromagneten drar när den har ström (Ding) och släpper när strömmen bryts (Dong).
 
D Dilato skrev:
Går lika bra med växelström.
Elektromagneten drar när den har ström (Ding) och släpper när strömmen bryts (Dong).
Ja troligen, men frågan är vad den nya strömbrytaren med inbyggd kamera, har för krav. Klarar den både AC och DC ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.