Hej! Har köpt en taklampa där det finns två ingångar L och N jag har köpt en kabel som jag installerat tryckt i lampan och sedan har jag kopplat ihop den med stickproppen såhär som på bilden men det funkar inte vet någon vad jag gör för fel?
Mvh Hampus
 
  • En hand håller en vit stickpropp kopplad till en kabel med skarvklämma som ska anslutas till en taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt sett är det rätt kopplat, men du har fel material, istället för sockerbiten så skulle du ha haft en skarvplint med dragavlastning, tex
https://www.clasohlson.com/se/p/36-4257

Hur ser lamputtaget ut?
Hur styrs lamputtaget?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Elektriskt sett är det rätt kopplat, men du har fel material, istället för sockerbiten så skulle du ha haft en skarvplint med dragavlastning, tex
[länk]

Hur ser lamputtaget ut?
Hur styrs lamputtaget?
Okej tack för svar, får satsa på att skaffa en sådan då. Såhär ser uttaget ut.
Mvh Hampus
 
  • Vägguttag utan insats mitt på vit vägg, med synliga skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att sätta stickproppen i tre olika lägen. Prova alla.
 
  • Gilla
Hampus Gran
  • Laddar…
Du har ett kronuttag, beroende på om det är en eller två tändtrådar till lamputtaget så har du 33% eller 66% chans att koppla rätt från början. Om det inte lyser, vrid lampproppen 120°, om inte det hjälper, vrid 120° till.
 
  • Gilla
Hampus Gran
  • Laddar…
Jaha det var så enkelt fel.. men nu gör lampan ett högt surrande ljud vet ni vad det kan vara för fel? Och tack för all hjälp!
Mvh
 
Vad är det för lampa? (Själva ljuskällan)
Vad är det för strömbrytare, kanske en dimmer till och med?
 
  • Gilla
Hampus Gran
  • Laddar…
Dimmer med inkompatibel ljuskälla?
 
  • Gilla
Hampus Gran
  • Laddar…
Är den kopplad via någon dimmer? Vad är det för lampa?
 
  • Gilla
Hampus Gran
  • Laddar…
Är en led taklampa från xxlutz jag köpte precis står inget om att den ska vara dimbar.
Mvh
 
  • LED-taklampa med öppen kubdesign i metall monterad på trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Emballageetikett för LED-taklampa med specifikationer, bekräftar att lampan inte är dimbar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där lampan är konstruerad att monteras rakt över takdosan/rörutloppet/lamputtaget.
Finns inget uttag för all låta en kabel gå ut genom sidan på lampfoten.
Om du tar lampsladden mellan lampfoten och taket så kommer lampsladden att klämmas mot en skarp metallkant.

Det står ”non-dimmable” på kartongen.

Finns det någon dimmer installerad?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den där lampan är konstruerad att monteras rakt över takdosan/rörutloppet/lamputtaget.
Finns inget uttag för all låta en kabel gå ut genom sidan på lampfoten.
Om du tar lampsladden mellan lampfoten och taket så kommer lampsladden att klämmas mot en skarp metallkant.

Det står ”non-dimmable” på kartongen.

Finns det någon dimmer installerad?
Okej då förstår jag bättre. Jag tänkte inte att den inte skulle kunna monteras med sladd.. det finns ingen dimmer installerad i lägenheten någonstanns.. då blir det till att åka och lämna tillbaks den då.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.