Walle85
Jag har en spis som har märkningen 7,35 kW och tre ledare på 4mm² (se bild).

Perikexkontakten har stift med förborrade hål så att en ledare från spisen får plats med lite våld. Enligt kopplingsschemat på spisen så ska man bygla L1 och L2 i perilexkontakten, min fråga är då, måste jag köpa en ny kontakt så att jag får plats med två ledare i L1 stiftet så att jag kan bygla till L2?
Om så är fallet, har någon något tips på kontakt som funkar för detta utan modifikationer?

Notera att jag har kontrollerat att perilexuttaget har N, skyddsjord samt tre separata faser, alla är 2,5mm² och avsäkrade med trefas 16A i elcentralen.

Etikett med elschema för koppling av elektrisk utrustning, inklusive färgkodade kablar och spänningsindikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en avskalad elektrisk kabel och en stickpropp i förgrunden, med trådarna exponerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,

Varför har du en treledarkabel? Och inte en femledare?
Med femledarkabel så kan du koppla in spisen på två faser så får du lite mera kräm på hällen
Jag hade köpt en ny kabel och kopplat enligt 400v beskrivningen.

Har du 3 separata säkringar eller 1st 3-fassäkring?

//Oliver
 
Walle: Du ska absolut inte bygla några stift i kontakten. Du läser fel schema och det är för spisänden av sladden. Du behöver en sladd med 5ledare.

Edit: 4ledare räcker egentligen. Men 5 är okej.
 
Walle85
Ok, så ny sladd till spisen är det som gäller, vilken kvadrat på ledare då 5G2,5 ?

Edit, att det är tre ledare nu är pga att det var det som följde med spisen och redan var inkopplat i den från fabrik.
 
Walle85
O Oliver Eriksson skrev:
Hej,

Har du 3 separata säkringar eller 1st 3-fassäkring?

//Oliver
Yes, en trefassäkring, lång bygel som slår alla tre faserna samtidigt.
 
Ja 5G2,5 eller 4G2,5 är lämpligt.
Den sladden som sitter är för enfasig anslutning. Då krävs höre avsäkring än du har.
 
Du kan ju köra den på 230v om du vill, men då nyttjar du inte hällen fullt ut.

Annars så byter du som sagt kabeln till en 5G2,5 eller 4G2,5
 
Walle85
Tack för snabba svar, då införskaffar jag en ny kabel. Finns det någon speciell märkning den ska ha? Tänker specifkt på eventuell värme den ska tåla.
 
Gå tillbaka till butiken där du köpt spisen och kräv att få en kabel för inkoppling på 3-fas.
Alternativt gå till en vitvarubutik och köp ett komplett 3-fas sladdställ för spis.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Tack för snabba svar, då införskaffar jag en ny kabel. Finns det någon speciell märkning den ska ha? Tänker specifkt på eventuell värme den ska tåla.
Glöm inte att kolla så ditt perilexuttag har nollan framdragen.
 
Walle85
Logad Logad skrev:
Glöm inte att kolla så ditt perilexuttag har nollan framdragen.
Yes, det har jag redan kollat upp, nolla, skyddsjord och tre faser finns, samt att alla kablar är 2,5mm².

Nu är det omkopplat, ser det bra ut?

Elanslutning med 2,5mm² kablar korrekt kopplade till en svart strömbrytare, inkluderar nolla, jord och tre faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en plastanslutningsdosa med ordnade 2,5mm² elektriska kablar i nolla, skyddsjord och tre faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eluttag omkopplat med nolla, skyddsjord och tre fasanslutningar synliga, kablar är 2,5mm².
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Walle85
B BrokenArrow skrev:
Gå tillbaka till butiken där du köpt spisen och kräv att få en kabel för inkoppling på 3-fas.
Alternativt gå till en vitvarubutik och köp ett komplett 3-fas sladdställ för spis.
Yes, hade gjort det om det inte var så att jag har mycket närmare till Bauhaus än till butiken, samt att jag redan har fått strax över 40% rabatt på spishällen, så hade inga problem att lägga några tior på en ny kabel.
 
Ja det ser rätt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.